Hlavní obsah

Babiš čelí na svých sítích větší nenávisti než Fiala

5:41
5:41

Poslechněte si tento článek

Sociální sítě se staly místem, kde si před volbami vyřizují účty nejen politici mezi sebou, ale pouštějí se tu do sebe i jejich voliči. Jak ukazují data společnosti TrollWall, předseda ANO Andrej Babiš, na kterého v pondělí zaútočil holí odpůrce na mítinku na Frýdecko-Místecku, čelí na svém Facebooku dvakrát většímu množství „toxických“ komentářů než předseda ODS a premiér Petr Fiala.

Foto: Spolu, Facebook Andrej Babiš, Novinky

Premiér a předseda Petr Fiala a lídr opozičního ANO Andrej Babiš

Článek

Zatímco u Babiše, který by se podle průzkumů mohl stát příštím premiérem, počet nenávistných komentářů od června zvolna stoupá, u Fialy podobným tempem klesá.

„Myslím, že je to především prázdninovým obdobím, kdy lidé řešili i něco jiného než politiku a politici byli na dovolené. Kampaně se znovu rozjíždějí až v těchto dnech,“ poznamenal k analýze manažer TrollWall pro Českou republiku Roman Čihalík.

Společnost TrollWall je provozovatelem stejnojmenné aplikace, která za pomoci umělé inteligence chrání profily na sociálních sítích před škodlivým obsahem.

Počty příspěvků však ukazují, že u současného ministerského předsedy to žije o poznání méně než u lídra opozice. V červnu se u Babišových příspěvků na Facebooku podle analýzy společnosti, která se zabývá ochranou před nenávistí na sociálních sítích, sešlo více než 128 tisíc komentářů, z toho přes 19 procent jich bylo „toxických“.

V červenci pak bylo u Babiše na Facebooku nenávistných 20,5 procenta z celkového množství 120 tisíc příspěvků, za první polovinu srpna to bylo ještě o tři desetiny více, tedy 20,8 procenta z necelých 58 tisíc komentářů.

Lídrovi hnutí ANO, který má jen na Facebooku 451 tisíc sledujících, vyčítají jeho odpůrci ledacos. „Estébáček vyjel zas vymývat mozky,“ napsal pod fotografie z Babišovy kampaně v Moravskoslezském kraji uživatel Jarda. „Psychopat, co lační po moci,“ přisadil si Martin.

Komentáře hnutí ANO maže jen výjimečně. „Pouze v případě, že se jedná o hrubě vulgární a osobní urážky nebo výhrůžky. Pokud někdo slušným způsobem projeví nesouhlasný názor, nevidíme důvod, proč takový komentář odstraňovat či skrývat,“ řekl Novinkám mluvčí Martin Vodička.

Fiala si stojí v počtu fanoušků na Facebooku hůř než Babiš, sleduje ho tam 136 tisíc lidí. Odpůrci se však schází i tam. V červnu tvořily nenávistné komentáře na jeho účtu 11 procent ze 48 tisíc příspěvků, v červenci to bylo 9,9 procenta z 39 tisíc a v první polovině srpna pak 9,5 procenta z necelých 12 tisíc příspěvků.

Mezi nesouhlasnými komentáři se objevují zvracející smajlíky, ale i narážky, že je Fiala kvůli své podpoře Ukrajiny spíš jejím premiérem než českým. „Tak blbého a falešného člověka jsem ještě neviděl. Potřeboval by operaci páteře,“ napsal například uživatel Pavol.

S tím, jak sociální sítě premiérovi fungují, je však jeho tým spokojený. „S květnovým začátkem kampaně sledujeme nárůst dosahu, např. na Facebooku jde o desítky milionů měsíčně a všímáme si i nárůstu pozitivní zpětné vazby od lidí, kteří na naše příspěvky reagují. Stejný trend sledujeme i v soukromých zprávách,“ řekl Novinkám mluvčí ODS Jakub Skyva.

Babiš víc útočí a polarizuje. Proto má víc reakcí

Analýza komentářů ze sítí politiků však podle politologa Michala Malého z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy určitě nevypovídá o tom, jak si stojí tito politici ve společnosti.

„Počty nenávistných komentářů na jejich sítích určitě neznamenají, že by byl Petr Fiala méně nenáviděný než Andrej Babiš,“ poznamenal Malý. „Příspěvky premiéra Fialy ale bývají méně polarizační a méně útočné než příspěvky Andreje Babiše. Proto nevyvolávají takovou aktivitu. To je podle mě důvod, proč na sítích v počtu nenávistných komentářů rozdíl,“ vysvětlil.

Nenávist dokáže mobilizovat jádro voličů. Politici to vědí a často s tím vědomě pracují.
Daniel Dočekal

Podle Malého se Česko ocitá v éře tzv. ploché politiky. Ta se odehrává ve velké míře na sociálních sítích a veřejné akce politici pořádají hlavně proto, aby pro své sítě měli náplň. „Stali se z nás konzumenti ploché politiky a toto se bohužel rozhodně měnit nebude. Naopak. Od vzniku televize se vytrácí politika tváří v tvář. S nástupem streamování se sociální sítě staly pro politiky hlavní komunikační linkou s voliči. Tomu se musejí přizpůsobovat i velké mediální domy,“ upozornil Malý.

Nenávist zabírá

Nenávist navíc podle politologa zabírá. „Hnutí STAN chtělo v létě vést pozitivní kampaň. Z původních třinácti procent spadlo na jedenáct. Ukazuje se, že pozitivní kampaň zkrátka není moc funkční. Polarizující kampaň je funkčnější,“ podotkl Malý. „Bohužel, byť by byla pozitivní kampaň pro společnost lepší, není to příliš strategické,“ dodal.

Emotivní vyjádření uživatelů sociálních sítí přitom mohou politikům také pomáhat. „Emoce, zejména ty negativní, jsou i nástrojem politických kampaní, stačí se podívat na ANO, SPD, komunisty či některá ještě podivnější uskupení,“ řekl Novinkám odborník na sociální sítě Daniel Dočekal.

Online dav se tématu chytne a dokáže ho zesílit. „Negativní a nenávistné emoce v tomto ohledu zabírají lépe než pozitivní. Nenávist dokáže mobilizovat jádro voličů - společný nepřítel vyvolává pocit ohrožení a bojovnou náladu, ale na druhou stranu může i odradit umírněnější voliče. Politici to vědí a často s tím vědomě pracují,“ dodal Dočekal.

Anketa

Může podle vás za útok na Andreje Babiše nenávistná kampaň koaličních stran, jak tvrdí hnutí ANO?
Ano
48,6 %
Ne
51,4 %
Celkem hlasovalo 7165 čtenářů.

Sociálním sítím navíc chybí moderace. Společnost nenávistný obsah toleruje. „A čím je snadnější být agresivní, tím více lidé online budou,“ poznamenal.

Babiš se stal v pondělí v obci Dobrá na Frýdecko-Místecku terčem útoku. Podle svědků byl uhozen berlí do hlavy a do zad. Po incidentu byl agresor zadržen policií, Babiš odjel do nemocnice. V úterý kvůli rekonvalescenci zrušil svůj program. Zatímco politici napříč stranami včetně vládních fyzický útok na Babiše odsoudili, od představitelů ANO už zaznívají obvinění, že je to důsledek „nenávistné kampaně“ koaličních partají.

Facebook Andreje Babiše

MěsícPočet komentářůz toho toxickýchv procentech
červen128 56324 66019,18
červenec120 3472470820,53
1. až 14. srpna57 682 12 00320,81

Facebook Petra Fialy

MěsícPočet komentářůz toho toxickýchv procentech
červen48 044 5 27110,97
červenec38 839 3 8319,86
1. až 14. srpna11 9901 1369,47

Výběr článků

Načítám