Země zezelenala, ale na špatných místech

V důsledku klimatických změn se mění i barva oceánů, naznačuje nová studie zveřejněná ve středu v  prestižním vědeckém časopise Nature. Oceány se postupně a nepřirozeně stávají stále více zelenými, a to kvůli populacím planktonu. Jedná se zejména o plankton rostlinného typu neboli tzv. fytoplankton.

Foto: Envato Elements

Studie zveřejněná v časopise Nature zaznamenává změnu v barvě vod oceánů a moří. Planeta Země, dlouhé roky považovaná hlavně za modrou planetu, postupně zelená, ale ne tak, jak by asi lidé chtěli. Nejvíce postiženy jsou oblasti vod poblíž rovníku v nízkých zeměpisných šířkách.

Nejde jen o barvu, ale o evidentní změnu v ekosystému. Zatím není zcela jasné, jak silné a devastující důsledky budou změny mít, ale situace vědce značně znepokojuje.

Změny barvy byly zaznamenány u více než 56 procent světových oceánů, což je větší oblast, než je celková plocha pevniny.

Zelenější vody, více planktonu

„Barva oceánů se změnila. My nedokážeme říct jak. Ale můžeme říci, že se v tom odrážejí změny ve společenstvech planktonu, které ovlivní vše, co se jím živí. Změní se také to, jak moc bude oceán pohlcovat uhlík, protože různé druhy planktonu mají různé schopnosti,“ řekla jedna z autorů studie Stephanie Dutkiewiecz v článku Massachusettského technologického institutu.

Oceány jsou nejteplejší v historii měření. Čeká se víc extrémů v počasí

Zelenější vody naznačují přítomnost planktonu, tedy volně se vznášejících řas a sinic, které jsou hojné u povrchových vod oceánů a obsahují pigment chlorofyl. Pigment pomáhá planktonu vstřebávat sluneční světlo a oxid uhličitý, který nadále přeměňuje na cukry. Plankton je základem mořské potravní sítě pro mnohé druhy ryb, ale i základem produkce kyslíku na Zemi.

Vědci zanalyzovali přes 20 let pozorování satelitu Modis-Aqua od amerického vesmírného úřadu NASA. Rozdíly v barvách jsou pro lidské oko ale stále příliš malé.

Členské státy OSN schválily přelomovou smlouvu o ochraně oceánů

Svět

V březnu tohoto roku členské státy OSN schválily mezinárodní smlouvu o ochraně oceánů, která má pomoci zachovat mořskou biodiverzitu a zajistit její udržitelné využívání. Zároveň NASA v lednu 2024 zahájí satelitní misi PACE (plankton, aerosol, cloud-mrak a oceánský ekosystém). Ta bude měřit stovky barev a různé druhy planktonu v oceánu.

Fytoplankton:

• nejstarší a nejjednodušší společenstvo mikroorganismů, které vznikalo už před třemi miliardami let
  • provádí fotosyntézu - z oxidu uhličitého v atmosféře vytváří cukry a kyslík
  • je zdrojem obživy pro zooplankton, tedy pro drobné živočichy