Vědci zásahem do DNA zbavili lidská embrya dědičné choroby

Mezinárodnímu vědeckému týmu se podařilo upravit genetický kód lidského embrya tak, aby se dalo předejít rozvoji dědičného poškození. Modifikace DNA se vůbec poprvé povedla, aniž by měla nechtěné následky. Oprava genetické informace se navíc přenáší i na další generace. Vyvíjená metoda by tak jednou mohla pomoci vymýtit dědičné nemoci. Informovala o tom stanice NPR. Okamžitě se objevily hlasy kritizující zásahy do DNA.

„Potenciálně hovoříme o tisících genů a tisícovkách pacientů,“ řekla NPR Paula Amatová z Oregon Health & Science University v Portlandu, která se na výzkumu podílela. Šlo o společný projekt Američanů, Číňanů a Jihokorejců.

„Je to opravdu vzrušující vědecký objev. Je to technologický milník, opravdu pozoruhodné,“ potvrdil stanici NPR George Daley z Harvard Medical School v Bostonu, který se na výzkumu nepodílel.

Informace o vědeckém úspěchu ve středu na internetu publikoval odborný magazín Nature. Badatelé se zaměřili na prevenci dědičné poruchy, jež vede k zástavě srdce a úmrtí mladých lidí. A u dvou třetin embryí uspěli. Pracovali přitom s několika desítkami lidských embryí. Žádné z nich nebude použito k umělému oplodnění.

Kam to povede?

Výzkum může přinést velký pokrok pro vědu a lékařství, kritici však varují, že má také svá rizika. Někteří upozorňují na příliš rychlé změny a obávají se možného zneužití technologie, které by mohlo vyústit v „programování“ dětí.

Je také otázkou, jestli se změny v genetické informaci později v životě člověka neprojeví nějak negativně. Černým scénářem by pak bylo předání „genetické chyby“ dalším generacím.

„Vyzýváme vlády a mezinárodní organizace, aby povstaly a zavedly okamžitý globální zákaz vytváření klonovaných nebo geneticky upravených dětí dřív, než bude pozdě,” cituje NPR Davida Kinga z britské organizace Human Genetics Alert, která bojuje proti zásahům do DNA.