Vědci popsali hvězdokupu IRS13 v centru Galaxie, je plná překvapení

Vesmír je plný překvapení. Dokladem toho je pozorování hvězdokupy nazvané IRS13 přímo v centru Mléčné dráhy, tedy v centru naší Galaxie. Mezinárodní tým vědců, jehož členem je také astrofyzik Michal Zajaček z Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně, k jejímu zkoumání nově využil vesmírný dalekohled Jamese Webba, což je pomyslné největší kukátko do kosmu, které lidstvo má.

Foto: Astrophysical Journal

Hvězdokupa IRS13 se nachází přímo v centru naší Galaxie.

Tým zjistil, že v IRS13 je překvapivě mnoho velmi mladých hvězd. „Zdá se, že hvězdokupa IRS13 je klíčem k odhalení původu nukleární hvězdokupy, tedy nejhustšího seskupení hvězd v naší Galaxii,“ řekl Právu Zajaček.

Hvězdokupa se nachází v bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry Sgr A* v centru naší Galaxie. Objevena byla před 20 lety, ale teprve nyní se podařilo určit charakter jednotlivých hvězd ve hvězdokupě.

Velké množství mladých hvězd

Vše nicméně není tak, jak by mělo být, tedy přesněji řečeno, jak to vědci předpokládali. Hvězdy v ní by měly být podstatně starší.

„Ve skutečnosti by nemělo být možné, aby se v bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry nacházelo tak velké množství mladých hvězd,“ vysvětlil astrofyzik. K mladým hvězdám patří například X3 z tohoto uskupení. Zajímavostí je, že ve hvězdokupě jsou hvězdy různého stáří, přičemž některé z nich se teprve formují.

NASA ukázala vzorky z planetky Bennu. K Zemi putovaly 1,9 miliardy kilometrů

Analýza hvězdokupy IRS13 je prvním pokusem o vyřešení deset let staré záhady neočekávaných mladých hvězd v centru Galaxie. Kromě IRS13 totiž existuje vedle ní, a to ještě blíže černé díře, hvězdokupa S.

Astronomka Andrea M. Ghezová z Kalifornské univerzity zjistila, že členové S-hvězdokupy jsou výrazně mladší, než by odpovídalo teoriím vzniku hvězd. Za tento velmi netradiční objev získala Nobelovu cenu za rok 2020.

Divoká minulost IRS13

Kromě současného nečekaného objevu mladých hvězd a také vodního ledu ve hvězdokupě IRS13 pomocí vesmírného dalekohledu Jamese Webba vědci také zjistili, že IRS13 má patrně bouřlivou historii vzniku. Právě to může být odpovědí na otázku, proč má tolik mladých hvězd.

Je pravděpodobné, že IRS13 putovala k supermasivní černé díře prostřednictvím dynamického tření s okolím, a přitom doslova narážela do jiných hvězdokupy.

Při ponořování IRS13 hlouběji do Galaxie pak byla „zachycena“ gravitací černé díry. Během tohoto procesu se před padající hvězdokupou mohla vytvořit hustá rázová vlna, podobná jako vlna, která se tvoří ve vodě u špičky lodě. Právě to mohlo vytvořit podmínky pro tvorbu hvězd. To je přinejmenším jedno z vysvětlení, proč se tyto mladé hvězdy nacházejí převážně před hvězdokupou, dodal Zajaček.

Foto: Astrophysical Journal

Infračervený snímek vnitřní oblasti našeho galaktického centra získaný v pásmech K a L zhotovený pomocí infračervené kamery (NACO detektoru) umístněné na velmi velkém dalekohledu (VLT – Very Large Telescope) v Evropské jižní observatoři, Chile. Hvězdokupa IRS13 je označena zeleně. Čtyři čtverce označují pointační oblasti pro spektroskopická pozorování vesmírným teleskopem Jamese Webba.

Foto: Astrophysical Journal

Infračervené spektrum získané pomocí vesmírného teleskopu Jamese Webba (NIRSpec) na vlnových délkách mezi 1,5 a 3,2 mikrometru. Spektrum vykazuje výrazné emisní čáry patřící ionizovanému vodíku a heliu. Absorpční pásy patřící molekule CO a vodnímu ledu odhalují chladnější materiál obklopený dominujícím ionizovaným materiálem.

James Webb opět úřaduje. Našel tělesa podobná planetám a vyfotil „světelný meč“