V Mléčné dráze jsou miliardy planet, kde je možný život

Washington

V galaxii Mléčná dráha, jejíž součástí je i Země a Slunce, se podle astronomů nachází miliardy planet, které splňují kritéria pro možný život. Tyto planety obíhají kolem svých hvězd ve vzdálenosti, kde není ani příliš horko, ani příliš zima a voda se tam může nacházet v kapalném skupenství, což je podle vědců potřebné pro vznik života.

V Mléčné dráze jsou prý miliardy planet s podmínkami pro životVideo: Novinky/Reuters

Informace plynou ze studie, která vyhodnocovala údaje z vesmírného teleskopu Kepler. Ta ve vesmíru pátrala po tzv. exoplanetách, tedy planetách podobných zemi.

Podle výsledků studie se v Galaxii nachází nejméně 8,8 miliardy hvězd obíhaných planetami, které mají maximálně dvojnásobek velikosti Země a jsou současně v teplotně příznivé zóně.

"Planety velikosti Země s teplotou šálku čaje jsou u hvězd podobných Slunci běžné," řekl spoluautor studie Geoff Marcy.

Rameno Mléčné dráhy na obloze

Mléčná dráha, spirální galaxie, má průměr kolem 100 000 světelných let. Jde o jednu z největších galaxií. Podle Marcyho obsahuje zhruba 200 miliard hvězd, z toho 40 miliard je podobných Slunci. Rameno "naší" spirální galaxie lze pozorovat za jasných nocí v místech, kde není světelný smog. Jde o světlý pás, který se táhne oblohou, tvoří ho velké množství vzdálených hvězd. Právě podle tohoto pásu dostala galaxie název.

Ve vesmíru navíc existují miliardy dalších galaxií.