V litru balené vody je stokrát více částic plastu, než se čekalo

Mnoho lidí se přeorientovalo na konzumaci balené vody kvůli tvrzením, že voda z kohoutku je kontaminovaná mikroplasty. Nová studie však zjistila, že plastové lahve s balenou vodou obsahují více potenciálně toxických částic než voda z vodovodu. Průměrný litr zkoumané balené vody obsahuje téměř čtvrt milionu částic mikroplastů a nanoplastů. Informovala o tom agentura AP.

Litr balené vody obsahuje průměrně čtvrt milionu mikroplastů a nanoplastů.Video: AP

Balená voda obsahuje až 100krát více částic plastu, než se dříve odhadovalo, uvedli vědci z USA.

Průměrný litr balené vody obsahuje kolem 240 tisíc detekovatelných plastových úlomků, napsali výzkumníci ve studii zveřejněné v pondělí v odborném časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Dokázali najít miniaturní a očím neviditelné kousky plastu, nazývané nanoplasty, sondováním vzorků pomocí laserů, které byly vyladěny tak, aby přiměly jejich specifické molekuly rezonovat. Takový výzkum se uskutečnil poprvé.

Překvapení: v důlních vodách jsou mikroplasty, zjistil ostravský výzkum

Vědci dlouho předpokládali, že existuje spousta těchto mikroskopických plastových kousků, ale dokud výzkumníci na amerických institucích Columbia University a Rutgers University neprovedli patřičné výpočty, netušili, kolik jich je či o jaký jde typ částic.

110 tisíc až 400 tisíc částic na litr

Při analýze pěti vzorků každé ze tří běžných – a nespecifikovaných – značek balené vody výzkumníci zjistili, že množství částic (dohromady mikro- i nanoplasty) se pohybuje od 110 tisíc do 400 tisíc na litr, v průměru tedy kolem 240 tisíc.

Nanoplasty jsou částice, které jsou menší než mikron neboli mikrometr (mikrometr je odvozená jednotka soustavy SI v délce jedné miliontiny metru, někdy též označována jako mikron – pozn. red.). Např. lidský vlas je široký asi 83 mikronů.

Kohoutková voda obsahuje plastová vlákna, zjistila studie

Předchozí studie zkoumaly o něco větší mikroplasty, které se pohybují od pouhým okem viditelné velikosti pěti milimetrů až po jeden mikrometr. Nová studie zjistila, že v balené vodě bylo objeveno asi 10krát až 100krát více nanoplastů než mikroplastů.

„Zdá se, že velká část plastu pochází ze samotné láhve,“ sdělil hlavní autor studie Naixin Qian, fyzikální chemik z Columbia University.

Ovšem odborníci stále nedokážou přesvědčivě odpovědět na stěžejní otázku, zda jsou tyto kousíčky plastů skutečně škodlivé pro lidské zdraví. Bádání a další srovnávání bude pokračovat.

Na možná rizika dříve neznámých nanoplastů upozornila v roce 2020 i Akademie věd ČR. „Mikro- i nanoplasty navíc způsobují oxidativní stres, což je forma buněčné toxicity, která může vést až k rakovině,“ varoval tehdy ve svém obecném pojednání o nanoplastech toxikolog a environmentální chemik Tomáš Cajthaml z Mikrobiologického ústavu AV ČR.

Larvy zavíječe voskového pomohou při boji proti plastovému odpadu