Upravená bakterie E. coli umí zničit nádor, novou metodu čeká klinické testování

Vědci z americké Kolumbijské univerzity geneticky upravili bakterii E. coli, která je běžně přítomná v lidském střevě, aby uměla najít a zevnitř „rozbít“ rakovinový nádor. Spojením objevů v imunologii s genetickým inženýrstvím vytvořili jakýsi „bakteriální sebevražedný tým“. Pokud se podaří uskutečnit klinický výzkum, mohla by nová metoda přispět k léčbě rakoviny.

Foto: Envato

Ilustrační snímek: bakterie Escherichia coli

Jakmile se bakteriální buňky dostanou do nádoru, aktivuje se synchronizovaný obvod, který způsobí, že se bakterie E. coli rozpadnou a uvolní svůj obsah, tzv. chemokiny. Ty do nich již dříve vědci vpravili. Umějí proto zabránit nádorovým buňkám v růstu, případně je identifikovat tak, aby je následně dokázaly vstřebávat imunitní buňky.

Imunologové totiž zjistili, že různé chemokiny, čili proteiny imunitního systému, přitahují rozličné typy imunitních buněk a stimulují je k odlišným reakcím. Využili proto chemokin, jenž láká T-buňky (v těle přítomné bílé krvinky), aby je nasměroval k místu, kde se nacházejí rakovinotvorné buňky, které je potřeba zničit.

Studii publikoval časopis Science Advances.

Rakovina se stále častěji týká i třicátníků a čtyřicátníků

Zdraví

Podle jednoho ze členů výzkumného týmu Nicholase Arpaia z Kolumbijské univerzity se ale někdy stane, že se těmto buňkám nepodaří dostat přímo do nádoru. Aby zvýšili efektivitu terapie, přidali proto vědci další chemokin, který je schopen přitáhnout dendritické buňky schopné komunikovat s ostatními typy bílých krvinek.

Dendritické buňky tak nejprve samy pojídají nádorové buňky a poté „informují“ T-buňky, které se díky tomu invazivní buňky naučí lépe rozpoznat a pružněji na ně reagovat.

Testováno na myších

Testování nové metody již proběhlo na myších. Imunitní systém zvířat, do nichž byla vpravena protinádorová bakterie, reagoval velmi dobře a dokázal se účinně bránit proti nádorovým buňkám, kterými předtím vědci zvířata nakazili pomocí injekce.

Stejně tak se funkce upravených bakterií osvědčila v případě nádorových buněk, které se už v organismu zvířete nacházely dříve. Buňky ničící nádor nenašli vědci v žádných jiných orgánech, což znamená, že na jiné tkáně v těle geneticky upravená bakterie E. coli neútočí.

Strašák E.coli obchází Francii. Dvě děti zemřely po mražené pizze

Evropa

Výzkumníci se budou novou metodou dále zabývat. Již na ni požádali o patent a plánují ji také podrobit klinickým studiím.

Escherichia coli patří ke střevní mikroflóře teplokrevných živočichů včetně lidí. Člověku je jako součást přirozené mikroflóry prospěšná - produkuje řadu látek, které brání rozšíření patogenních bakterií a podílí se i na tvorbě některých vitamínů. Existují však i patogenní kmeny tohoto druhu, které mohou způsobit nebezpečná onemocnění. E. coli vyvolává např. specifická průjmová onemocnění (hlavně u kojenců, ale i u dospělých) či různé další střevní nákazy.

Imunoterapie bude nově pomáhat ženám s agresivní rakovinou prsu