Španělští paleontologové popsali nový druh dinosaura. Rád lovil ryby

Madrid

Paleontologové popsali nový druh dinosaura z čeledi spinosauridů, velkého dvounohého dravce, který se patrně živil rybami a před více než 120 miliony let žil v oblasti dnešní španělské provincie La Rioja. Nově identifikovaný „jezerní lovec“ dostal jméno Riojavenatrix lacustris.

Paleontologové popsali nového masožravého dinosaura, jezerního lovce ze španělské provincie La RiojaVideo: EFE, Reuters

O nových zjištěních napsal minulý týden list El País.

Studie zveřejněná v odborném časopise Zoological Journal of the Linneal Society se zabývala fosilními pozůstatky dávného tvora, které paleontologové našli už v roce 1983 na nalezišti u vesnice Igea.

Agentury EFE a Reuters, jež v souvislosti s novými zjištěními zprostředkovaly video (úvodní video článku), informovaly, že se jeho zkamenělé kosterní pozůstatky našly v sedimentech toho, co bylo před 125 miliony let na dně jezera.

Před 200 lety získal jméno první dinosaurus. Nebyl to „čtyřnohý ještěr“, jak si vědci mysleli

Nový druh, pojmenovaný Riojavenatrix lacustris, byl dlouhý sedm až osm metrů, měl 2,5 metru na výšku a vážil okolo 1500 kilogramů. Chodil po zadních nohou. Jeho hlavní potravou byly ryby.

Mohl se živit i suchozemskými tvory

„Je možné, že ‚rybařil‘ na březích jezera, z čehož vychází jeho jméno – jezerní lovec z La Rioji –, ačkoliv nevylučujeme, že se mohl živit i suchozemskou kořistí,“ poznamenal paleontolog Francisco Sáez Benito.

Podle vědců objev potvrzuje „existenci nového rodu a druhu (z čeledi) spinosauridů“.

„Jde o prvního popsaného dinosaura z oblasti La Rioja,“ sdělili autoři studie.

• La Rioja je provincie a současně jedno ze 17 autonomních společenství, rozkládající se na severu Španělska. Metropolí regionu, který z historického hlediska náleží ke Staré Kastilii a je proslaven vínem, je město Logroño.

Zároveň se jedná o pátého spinosaurida na Pyrenejském poloostrově. El País připomíná, že na seznamu je také camarillasaurus z Aragonie, vallibonavenatrix a protathlitis z Valencie a iberospinus z Portugalska.

„Nově popsaný druh představuje kombinaci anatomických znaků, které ho činí jedinečným i mezi ostatními spinosauridy – včetně baryonyxe,“ dodal Sáez Benito v narážce na nejslavnějšího zástupce čeledi, jehož kostra je vystavená v Přírodopisném muzeu v Londýně.

Záhada obávaného spinosaura rozluštěna: tvor větší než T. rex lovil kořist pod vodou