Hlavní obsah

S výukou v Praze 4 pomáhají chytré meteostanice

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Základní školy Filosofská a Školní v Praze 4 díky unikátnímu projektu monitorují mikroklima a škodlivé látky v ovzduší, takže mají přehled o aktuální situaci ve svém okolí. Se získanými daty pracují přímo ve výuce.

Foto: Agdata City

Ilustrační snímek

Článek

„Jedná se o pilotní projekt, ale spolupráce s (českým startupem)  Agdata City probíhá skvěle a praktické využití ve školní výuce je významným přínosem,“ konstatoval radní Tomáš Hrdinka (ANO).

Nevyloučil, že zařízení městská část rozšíří i do dalších škol. „Profitovali by z toho nejen jejich žáci, ale i obyvatelé naší městské části. Umím si totiž představit, že na základě sběru dat z  hustější sítě senzorů můžeme analyzovat důvody znečištění ovzduší v našem sousedství a lépe s nimi bojovat,“ míní.

Meteostanice se nacházejí na střechách obou budov. Výsledky měření jsou dostupné v mobilní aplikaci a na webových stránkách prvnídruhé školy.

Češi vyvážejí do světa revoluční radary na počasí

Věda a školy

Žáci i učitelé je mohou sledovat prakticky odkudkoli a ráno před cestou do školy se podívat, jaké je v místě počasí nebo jestli je čisté ovzduší. Tím využití meteostanic ovšem nekončí, slouží totiž i přímo ve výuce.

Nepracovat s vymyšlenými údaji

Dětem získaná data umožňují pracovat s reálnými údaji a pomáhají jim na konkrétních příkladech porozumět nejen tématu ochrany životního prostředí, ale i základním přírodním a fyzikálním jevům.

„Data z meteostanice nám slouží nejen k tomu, abychom věděli, jaké je venku počasí, ale můžeme je využít i jako praktickou ukázku, jak funguje příroda. Výsledky měření využijeme v hodinách prvouky, matematiky, fyziky nebo informačních technologií,“ uvedl Marek Franc, učitel informatiky ze ZŠ Školní.

Jemu i jeho svěřencům se líbí, že nepracují s vymyšlenými čísly nebo příklady, pod kterými si člověk jen těžko představí reálnou situaci, ale s hodnotami, které si může každý ověřit tím, že vyjde ven.

První meteostanice byla nainstalována v roce 2021 na ZŠ Filosofská. Nyní přibyla i na ZŠ Školní. Stanice jsou od sebe vzdálené necelé dva kilometry, výškový rozdíl mezi nimi činí 70 metrů. Kromě měření mikroklimatu a kvality ovzduší v okolí školy nabízejí možnost porovnávat výsledky měření mezi sebou a hledat i příčiny v nerovnoměrnostech konkrétních výstupů. Takto získaná data by pak mohla sloužit nejen školám, ale i městské části Praha 4.

Meteostanice i výsledky měření zajišťuje česká společnost Agdata City, která se specializuje na hyperlokální měření kvality ovzduší pro města a obce. Toho dosahuje pomocí vlastních chytrých senzorů a získaných dat, která odesílá v reálném čase.

„Na obou základních školách jsou instalovány meteostanice doplněné o tzv. air senzor. Tato kombinace umožňuje zjišťovat nejen aktuální stav počasí, jako je teplota, tlak, srážky nebo směr a intenzita větru, ale i kvalitu ovzduší a jeho znečištění. Konkrétně měříme množství přízemního ozonu, oxidů dusíku a míru částic polétavého prachu v ovzduší ve třech velikostech. Výsledky slouží nejen k výuce, ale také pomáhají třeba při plánování venkovních aktivit v závislosti na kvalitě ovzduší a předpovědi počasí nebo při správném odvětrávání tříd,“ vysvětlil obchodní ředitel společnosti Lukáš Musil.

Unikátní technologie ještě lépe vyčistí nemocniční odpadní vodu

Věda a školy

Reklama

Výběr článků

Načítám