Průzkum vesmíru by neměl pokračovat v „tradici kolonialismu“, nabádají experti

Washington

Průzkumníci vesmíru by se měli vyvarovat koloniálního přístupu, domnívají se odborníci, a naopak si vzít příklad z populární kultury a snažit se objevovat s minimálním dopadem na okolí. Napsal to britský list The Guardian s odkazem na diskuzní panel na téma etiky výzkumu vesmíru na zasedání Amerického sdružení pro rozvoj vědy (AAAS) z tohoto víkendu.

Foto: ESA/Foster + Partners

Vizualizace měsíční základny

Naše zaměření by zkrátka mělo opustit snahu prostě jen využívat objevy na jiných planetách, říkají vědci.

Svojí touhou po založení kolonií na Měsíci a posléze i na Marsu se nijak netají americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), který chce mj. na přirozené družici Země těžit tamní zdroje, např. kovy. O stejný cíl usiluje i Čína v situaci, která bývá označovaná za nové vesmírné závody, píše The Guardian.

„Nezasahovat…“

„Pozornost by se ale neměla upírat na zneužívání nových zdrojů,“ upozornila na okraj panelu astrobioložka Pamela Conradová z washingtonské výzkumné organizace Carnegie Institution for Science.

Čína může plánovat vojenské ovládnutí Měsíce, tvrdí NASA. Pomluva, reaguje Peking

Příklad by si lidstvo podle ní mohlo vzít ze seriálu Star Trek a tamní Základní směrnice, která při průzkumu vesmíru zakazuje vměšovat se a zasahovat do vývoje jiných civilizací. Lidé by se měli spíš snažit být „opatrnými průzkumníky“ než se za hranice naší planety vydávat s cílem vlastnit a brát si odtamtud zdroje, uvedla Conradová.

„Pokud vnímáme něco, co zde (na Zemi) není, jako zdroj čekající na využití, tak tím zachováváme kolonialismus,“ tvrdí Conradová. Podle ní tento přístup může ohrožovat i vědecký výzkum.

Až moc satelitů na orbitě

Problémem je podle odborníků např. narůstající počet družic na nízké oběžné dráze, které mohou astronomům bránit v nových objevech. Světelné znečištění zase ztěžuje pozorování noční oblohy, které je významné pro některé kultury nebo tradice původních obyvatel.

„Když se teď na Měsíc podíváme z hlediska vesmírných misí a kolonizace, je to jen mrtvý objekt k dobytí. Tak ho ale mnoho původních obyvatel nevnímá,“ uvedl v rámci setkání AAAS Hilding Neilson, příslušník kmene Mikmaků a astronom z univerzity v kanadské provincii Newfoundland a Labrador.

SpaceX dopravila na oběžnou dráhu pokročilý satelit GPS III

Domorodí obyvatelé podle něj mají ke kosmickým tělesům hluboký vztah, jsou pro ně neodmyslitelnou součástí kultury a způsobu života.

„Dokonce jsem slyšel šéfa jedné opravdu velké soukromé společnosti hovořit o tom, že vesmírný průzkum je stejný jako osidlování dnešního Québecu,“ řekl Hilding, podle kterého takové vnímání nejenomže oslavuje kolonizaci, ale úplně pomíjí negativní dopady objevování vesmíru.

Vědci řeší, jak při dobývání vesmíru nenakazit jiné planety