Článek
Jak v polovině října informoval server NorthernIrelandWorld, Robinson na dně našel trup plavidla zcela pokrytý cihlami. Právě tento náklad se stal prvním vodítkem, které jej přimělo pátrat po původu lodi.
Po návratu na pevninu začal zkoumat historické záznamy a ve spolupráci s dalšími badateli objevil zmínky o nákladní lodi, která vyplula roku 1869 z řeky Clyde ve Skotsku s nákladem cihel a zboží určeného pro Nizozemsko.
Tento parník, známý jako SS The Greek, patřil společnosti Anglo-Greek Steam Navigation and Trading Company a po vyplutí beze stopy zmizel.
Robinson po porovnání nalezených artefaktů s dobovými údaji dospěl k závěru, že by mohlo jít právě o tuto ztracenou loď. Zdůraznil však, že zatím nemůže s jistotou potvrdit identitu vraku.
Cihly, keramické nádoby i některé kovové součástky ale odpovídají období druhé poloviny 19. století, což podporuje jeho domněnku, že jde o plavidlo z té doby.
Vrak se nachází v takové hloubce, že běžní potápěči se k němu mohou dostat jen krátce, a jakékoli vyzvednutí předmětů je mimořádně náročné.
„Toto nebyly jen lodě“
Podle Robinsona nejde jen o technický objev, ale i o připomínku lidí, kteří na podobných lodích pracovali a žili.
„Toto nebyly jen lodě,“ uvedl podle zpravodajské stanice BBC. „Byly to domovy a živobytí lidí. Nesmíme zapomenout, že kde jsou lodě, jsou také lidské příběhy.“
Jeho výrok vystihuje emocionální rovinu pátrání po dávno zmizelých plavidlech, která představují kus námořní historie i svědectví o době průmyslové revoluce.
Parní lodě v 19. století přepravovaly pestrý náklad, od surovin přes stavební materiál až po luxusní zboží, a často čelily nevyzpytatelným podmínkám na moři. Jediná chyba v navigaci nebo prudká bouře mohla znamenat zkázu celé posádky i lodi. V případě SS The Greek nejsou dosud známé přesné okolnosti jejího zániku.

