Paleontologové našli v Zimbabwe kostru nejstaršího afrického dinosaura

Vědci v Zimbabwe odhalili kostru nejstaršího dinosaura nalezeného na africkém kontinentu. Jde o nově identifikovaný býložravý druh – pojmenovaný Mbiresaurus raathi – starý zhruba 230 milionů let. Dinosaurus byl asi metr vysoký, vážil do 30 kg, chodil po dvou a měl špičaté zuby. O objevu tento týden informoval web britské zpravodajské stanice BBC.

Foto: AFP PHOTO/Virginia Tech University/Murphy Allen, Profimedia.cz

Snímek výkopových prací v údolí řeky Zambezi v africkém Zimbabwe

Objev naznačuje, že dinosauři na zaniklém superkontinentu Pangea migrovali za teplem a vlhkem a do zbytku kontinentu se rozšířili z jihu.

Při migraci následovali klimatické pásy, nikoli kontinentální hranice, uvádí studie publikovaná ve středu v odborném časopise Nature.

Sucho odhalilo další poklad: Procházku dinosaura americkou řekou

Koktejl

„Tento druh a živočichové, kteří s ním žili, se pravděpodobně vyskytovali v určitém typu prostředí na jihu, na území dnešní Jižní Ameriky, jižní Afriky a Indie ještě před rozdělením kontinentů,“ řekl BBC Christopher Griffin, jeden z účastníků expedic do Zimbabwe.

Ty proběhly v letech 2017 a 2019.

„Jsou to nejstarší známí afričtí dinosauři, z hlediska stáří nálezů zhruba odpovídají nejstarším dinosaurům nalezeným kdekoli na světě,“ poznamenal Griffin podle americké stanice CBS News.

Vzácný nález v celosvětovém měřítku

„Obecně ti nejstarší známí dinosauři z doby zhruba před 230 miliony lety – z období druhohorního triasu – jsou extrémně vzácní a jejich fosilie byly získány pouze z několika málo míst na světě, hlavně ze severu Argentiny, jihu Brazílie a Indie,“ doplnil badatel.

V Argentině objevili prvního dvounohého obrněného dinosaura z Jižní Ameriky

Podle ztvárnění od vědců (je vidět jako úvodní obrázek ze sdílených twitterových příspěvků výše i níže  pozn. red.) z americké univerzity Virginia Tech měl Mbiresaurus raathi hřbet pokrytý štětinami a dlouhý ocas. Jeho téměř kompletní kostra je nyní v muzeu na jihu Zimbabwe ve městě Bulawayo.