Hlavní obsah

Ostravská univerzita zdvojnásobí ubytovací kapacity, za nové koleje zaplatí tři čtvrtě miliardy

3:08
3:08

Poslechněte si tento článek

Ostrava

Do stavby nových kolejí za zhruba tři čtvrtě miliardy korun se pustila Ostravská univerzita. Dva nové bloky s 633 ubytovacími místy pro vysokoškoláky vzniknou v areálu stávající koleje Jana Opletala ve Slezské Ostravě. Zprovozněny mají být za dva roky.

Foto: vizualizace OU

Dva nové bloky budou stát mezi stávajícími dvěma budovami studentských kolejí ve Slezské Ostravě (vizualizace).

Článek

Rektor Petr Kopecký označil stavbu nových kolejí za strategicky důležitý krok. Poptávka po ubytování totiž dlouhodobě převyšuje nabídku univerzity. Ta má nyní s téměř 10 tisíci studenty k dispozici jen 518 lůžek.

„Stávající kapacita se tak po dostavbě dvou nových bloků více než zdvojnásobí, což znamená, že budeme na jedenácti procentech. Tím se dostaneme tak možná na republikový průměr, přičemž stávajících pět procent je možná úplně nejmenší procento v celé České republice,“ poukázal rektor Ostravské univerzity.

Dvě nové budovy vzniknou na místě budovy, která byla v 50. letech minulého století postavena tehdy ještě pro Vysokou školu báňskou. „Dříve tam fungovala menza, ale v tuto chvíli už tam není. Byly tam i prostory pro zázemí a kanceláře. Chybět nám ale nebudou. To, co je naprojektováno, tak bude mnohem potřebnější a bude účelně využito,“ přislíbil Kopecký s tím, že stavbaři se do demolice pustí během několika dní, maximálně týdnů.

Foto: Pavel Karban, Novinky

Současná prostřední budova v areálu kolejí Jana Opletala ustoupí výstavbě dvou nových bloků.

Náklady na stavbu nových kolejí vyčíslila univerzita na 740 milionů korun bez DPH. Zhruba půl miliardy na to dostane od státu. „Podmínkou však byla čtyřicetiprocentní spoluúčast. A to není málo,“ upozornil rektor na finanční spoluúčast Moravskoslezského kraje a města Ostravy. Od obou dostala instituce 90 milionů. Zbytek nákladů pokryje univerzita bankovním úvěrem a evropskou dotací.

Podle architekta Radima Václavíka z architektonické kanceláře ATOS-6, která podobu nových kolejí navrhla, budou pokoje studentů většinou dvoulůžkové se sociálním zařízením, kuchyňkou a lednicí. „Budou ale velmi variabilní, nabídnou více uspořádání,“ popsal s tím, že kromě pokojů budou nové budovy disponovat také studovnami, společenskými prostorami, posilovnou, prádelnou, střešními terasami nebo podzemním parkovištěm.

Budovy mají být i ekologické, proto budou vybaveny tepelnými čerpadly se zemními vrty, fotovoltaickými panely na střechách a systémem pro zachytávání dešťových vod.

Václavík uvedl, že stará budova z minulého století se nedala přestavět. „Požadovaná kapacita byla taková, že by se do toho stávajícího objektu nevešla. Nebyla možná oprava ani nástavba. Po dlouhých úvahách se nakonec zvolil systém, který prostor mezi stávajícími dvěma bloky rozdělí jakoby na tři ulice,“ nastínil.

Zatímco prostřední budova v areálu tzv. Hladnovských kolejí ustoupí moderní výstavbě, zbylé dva bloky A a B budou i během stavby v provozu. „Bude to náročné, toho jsme si vědomi. Studenti už vědí, že tam bude omezený provoz a nebude tam takový klid, na jaký jsou zvyklí,“ poznamenal rektor Kopecký.

Ujistil, že i když část kolejí zůstane ve starých budovách, bude se univerzita snažit, aby v nich měli studenti podobný komfort jako ti, kteří získají místo v nových blocích. „Postupně je modernizujeme, aktuálně se dělají sociálky. Drobné úpravy a opravy probíhají a probíhat budou, nicméně nějaká větší finanční injekce není na obzoru,“ přiznal Kopecký.

Výběr článků

Načítám