Ochranu před radiací na Marsu mohou vyřešit houby, které rostou v černobylském reaktoru

Novinky, mso

Pět let po katastrofě černobylské jaderné elektrárny (1986) na Ukrajině objevili vědci na stěnách reaktoru černé houby, které jsou schopny nasávat gama záření. Tento poznatek mohou experti využít k léčbě různých nemocí, ale také při cestě na Mars. Tyto houby by totiž mohly lidi ochránit před radiací, která se na povrchu rudé planety nachází.

Mars

Vědci, kteří studii publikovali v časopise New Scientist, uvádějí, že jedna 21centimetrová houba by mohla až na rok ochránit člověka před radiací na povrchu Marsu.

„Pozitivní je, že na začátku nám stačí jen malý kousek houby. Samovolně se replikuje i léčí, takže bude schopna dorůstat,“ prozradil Nils Averesch, výzkumný pracovník americké Stanfordovy univerzity a spoluautor studie.

Vzhůru na Mars! K rudé planetě odstartovala americká Vytrvalost

Kryptokokus tvárný, jak zní odborný název houby, už dokázal pohltit škodlivé kosmické paprsky na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), takže by potenciálně mohl sloužit jako ochrana budoucích kolonií na Marsu.

Už v minulosti vědci zjistili, že houba je schopna přijímat gama záření. Umožňuje jí to velké množství melaninu, což je pigment, který způsobuje zčernání pokožky a umožňuje houbám absolvovat paprsky, jež jsou za normálních okolností škodlivé.

Na Marsu kdysi zurčely řeky

Ty poté přemění na chemickou energii stejně, jako rostliny oxid uhličitý na kyslík, tedy pomocí fotosyntézy. V případě těchto hub vědci tento proces nazvali radiosyntézou.

Vědecká komunita teď netrpělivě čeká na výsledky podrobné studie, které zatím nejsou známy. Případný objev by ale mohl významně pomoci lidstvu při ochraně proti radiaci.