Obří zrcadlo vesmíru. Objevená planeta by podle fyzikálních zákonů vůbec neměla existovat

Astronomové objevili exoplanetu s natolik zvláštními vlastnostmi, že by podle nich vůbec neměla existovat. Obíhá velmi blízko své hvězdy a je zahalena do kovových mraků z titanu a křemičitanů. Ty odrážejí většinu veškerého dopadajícího světla. Planeta je tak vlastně obřím zrcadlem.

Foto: AFP PHOTO / Ricardo Ramirez Reyes/ESA, Profimedia.cz

Animace planety v blízkosti své hvězdy

Odráží přibližně 80 procent dopadajícího světla, což z ní činí nejreflexivnější známý objekt ve vesmíru.

Vědci planetu LTT9779b popisují jako žhavý svět, který je o něco větší než Neptun a který obíhá kolem hvězdy podobné Slunci každých 19 hodin.

„Představte si hořící svět blízko hvězdy s těžkými mračny kovů, které plují ve vzduchu plném kapiček titanu,“ popsal astronom James Jenkins z Univerzity Diega Portalese a Centra pro excelenci v astrofyzice a přidružených technologiích (CATA) v Chile. Jenkins se na studii, kterou publikoval odborný časopis Astronomy & Astrophysics, podílel jako spoluautor. Planetu označil za „obří zrcadlo vesmíru“.

LTT9779b, a její hvězda se nacházejí v Mléčné dráze, tedy v naší galaxii, asi 264 světelných let od Země ve směru souhvězdí Sochaře.
Průměr exoplanety je asi 4,7krát větší než průměr Země. LTT9779b obíhá velmi blízko své hvězdy - blíže, než je vzdálenost Merkura od Slunce, a 60krát blíže než oběžná dráha Země.

Díky prudkému slunečnímu záření své hvězdy je teplota na povrchu planety asi 1800 stupňů Celsia, což je více než teplota roztavené lávy. Podle vědců je tato teplota příliš vysoká na to, aby si zachovala atmosféru.

Pokud by tomu bylo jako na Zemi, atmosféru s mraky na bázi vody by už dávno rozmetalo sluneční záření. Vědci se však domnívají, že její mraky jsou kovové, díky kombinaci titanu a křemičitanů, a vznikají na stejném principu, jako když se sráží voda v koupelně. Jen v tomto případě se srážejí kovy.

Hvězda spolkla svoji planetu a rozzářila se. Poprvé před zraky vědců

„Když chcete v koupelně vytvořit páru, tak buď ochladíte vzduch, nebo necháte horkou vodu téct tak dlouho, dokud se nevytvoří mraky, protože vzduch je prostě přesycený párou a další už nemůže pojmout. Podobně tvoří tato planeta kovová oblaka. Její atmosféra je přesycena křemičitými a kovovými parami,“ popsal spoluautor studie Vivien Parmentier.

Podle něj pomáhá atmosféru udržet právě superreflexní oblačnost. „To je zcela unikátní, protože všechny ostatní planety s touto teplotou, které jsou dostatečně velké na to, aby si zachovaly atmosféru, jsou příliš horké na to, aby se na nich vytvořila oblaka, a jsou tedy tmavé jako uhel,“ dodal.

Venuše, která je kromě Měsíce nejjasnějším objektem na noční obloze, je nejreflexivnějším objektem Sluneční soustavy, zahaleným do jedovatých mraků kyseliny sírové. Venuše odráží přibližně 75 procent dopadajícího světla. Země odráží asi 30 procent. Zbytek pohltí právě atmosféra.