Nově objevený hnědý trpaslík je nejchladnější hvězdou ve vesmíru

Novinky, pst

Pouhých 100 stupňů Celsia má nově objevený hnědý trpaslík, kterého nově objevili astronomové ve vzdálenosti 75 miliónů světelných let. Je tak nejchladnější dosud objevenou "hvězdou" ve vesmíru.

Původně existence poměrně chladného a temného tělesa vědcům unikala, protože existuje v tandemu s o něco větším hnědým trpaslíkem a teprve nyní se objekty podařilo identifikovat jako dvoj-systém s pomocí tří výkonných teleskopů.

Oba hvězdní trpaslíci mají velikost přibližně jako Jupiter. Dostali označení CFBDSIR J1458+1013B. Menší a temnější člen dvojice je o 130 stupňů Celsia chladnější než dosud nejchladnější známá hvězda.

"Bylo báječné, když jsme objevili systém s tak nízkou teplotou, a to jsme ještě netušili, že jsou zde dvě tělesa a druhé je chladnější než to první, lépe detekovatelné," citoval server MailOnline lovce hvězd Philippa Delormea z Ústavu pro planetologii a astrofyziku v Grenoblu.

Na objevu hnědého trpaslíka se podílely teleskopy na havajském vrcholu Mauna Kea.

Hnědí trpaslíci jsou vlastně obrovské koule tvořené horkými plyny, které však nemají dostatečnou masu na to, aby se v jejich jádrech spustila jaderná vodíková fúze v plném rozsahu jako u běžných hvězd. V jejich jádře sice probíhá syntéza deuteria, ale teplota a tlak nestačí na to, aby mohlo dojít k syntéze běžného lehkého vodíku.

Vědci nyní začínají spekulovat o tom, jaké podmínky na nich panují.

"Při tak nízkých teplotách předpokládáme, že hnědý trpaslík má vlastnosti, které jsou odlišné od dříve známých hnědých trpaslíků, a má tak mnohem blíže k obřím exoplanetám," řekl serveru Wired.com astronom Michael Liu z Havajské univerzity a dodal: "Mohla by tam být dokonce voda a mraky jako v atmosféře."