NASA na počest Pelého zveřejnila snímek vzdálené galaxie v brazilských barvách

Washington

Skutečnost, že sláva bývalého brazilského fotbalisty Pelého se doslova „dotýkala hvězd“, připomněl i americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA). Agentura po úmrtí legendárního sportovce zveřejnila na Twitteru fotografii spirální galaxie NGC 300, jež má ve svém středu zelenou a žlutou barvu.

Foto: NASA

Snímek spirální galaxie, který NASA zveřejnila po úmrtí legendárního fotbalisty Pelého.

„Připomínáme si legendárního Pelého, mnohým lidem známého jako krále ‚krásné hry‘. Tento obrázek spirální galaxie v souhvězdí Sochaře ukazuje barvy Brazílie,“ napsala NASA k fotografii.

Snímkem se vesmírný úřad rozhodl vzdát velkému fotbalistovi a popularizátorovi tohoto míčového sportu hold.

Barevný kompozitní snímek galaxie NGC 300 je výsledkem kombinace pozorování v ultrafialovém spektru od družice NASA Galaxy Evolution Explorer s obrazovými daty z teleskopu provozovaného washingtonským ústavem Carnegie Institution for Science na observatoři Las Campanas v Chile.

Zemřel Pelé

Zahraniční

Daná fotografie podle webu Tech Times zobrazuje proces vzniku hvězd. Zatímco žlutozelené starší hvězdy jsou soustředěny v centrálních oblastech, mladé modré hvězdy ozařují vnější spirální ramena galaxie.

NGC 300 (známá i jako Caldwell 70) je spirální galaxie vzdálená zhruba 6,4 milionů světelných let. Objevil ji australský astronom James Dunlop v roce 1826. Na obloze se nachází v jižní části souhvězdí Sochaře u hranice se souhvězdím Fénixe.
Podle Harvardské univerzity bylo souhvězdí Sochaře pojmenováno v letech 1750 až 1754 na observatoři Mysu Dobré naděje astronomem Nicholasem Louisem de Lacaillem.

Třídenní státní smutek v Brazílii

Pelé zemřel ve věku 82 let ve čtvrtek v Sao Paulu, od loňského září se léčil s rakovinou tlustého střeva. Brazilec jako jediný vyhrál třikrát mistrovství světa ve fotbale a je považován za nejlepšího hráče historie.

Kondolence a uznání vyjádřil na Twitteru mj. také chorvatský fotbalista Luka Modrić.

Brazilská vláda vyhlásila kvůli jeho úmrtí tři dny státního smutku. Svůj zármutek vyjádřili stávající prezident Jair Bolsonaro i nově zvolený Luiz Inácio Lula da Silva, který se ujme úřadu v neděli. Pelé bude pohřben v úterý ve městě Santos, kde strávil většinu své hráčské kariéry.

Brazílie vyhlásila po úmrtí Pelého tři dny státního smutku, pohřeb bude v úterý