Hlavní obsah

Nábor vrcholového manažera může firmu stát stovky tisíc, jeho absence ale milióny

Novinky,

Hledání kvalifikovaného odborníka může přijít firmu až na stovky tisíc korun. V případě nejvyšších manažerů se tyto náklady běžně šplhají i přes půl miliónu. Přesto o ně firmy usilují, jejich přínos se totiž počítá v miliónech. Mění se ale náborová praxe: firmy se v současnosti více spoléhají na služby „lovců hlav“, kterým neváhají platit předem.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Finanční ředitel s mezinárodním přesahem a několika světovými jazyky, softwarový architekt pro unikátní projekt, expert na mezinárodní akviziční právo – podobně komplikovaně znějící pozice potřebují některé firmy obsadit a právě pro tento účel si najímají specializované náborové firmy.

Těm se dnes často říká headhunteři, což v překladu z angličtiny znamená právě „lovci hlav“.

Každý den se může prodražit

Získat špičkového kolegu, navíc s neobvyklou specializací, představuje pro firmu investici, která se mnohonásobně vrátí. Při neobsazení třeba jen jediné pozice, je-li pro společnost důležitá, může firma přijít až o desetimiliónové částky.

„Doslova každý den, kdy klíčová pozice zůstává neobsazena, se může společnosti řádně prodražit. Firmě se mohou rozpadnout týmy, utíkají zakázky, zdržují se projekty, odběratelé jsou nespokojeni a v krajním případě mohou i vypovědět smlouvu,“ vysvětlil Pavel Plachý ze společnosti flow-r, která se vyhledáváním klíčových lidí zabývá.

Málokdy jsou volní

Praxe v náboru vrcholových manažerů a nedostatkových expertů se v posledních letech mění. Zejména větší firmy běžně za získání špičkového zaměstnance musejí zaplatit pracovním portálům či personálním agenturám.

I dnes lze sice získat top manažera zdarma či s náklady relativně nízkými, jedná se však o výjimky.

„Firma zpravidla nejdříve hledá mezi svými zaměstnanci a v jejich okolí. Pokud má štěstí a angažované kolegy, může se informace dostat ke správnému člověku. Ovšem u úzce zaměřených pozic nebývají tito lidé téměř nikdy aktuálně volní – většinou mají skvěle placenou práci a malou motivaci ke změně,“ konstatoval Plachý.

Jako druhý krok tedy firmy zkoušejí placenou inzerci na pracovních portálech, kde ale nezřídka narážejí na stejný problém. Třetí možností jsou pak již zmínění headhunteři.

„Najít v ČR klíčové lidi se zkušeností do našich týmů není jednoduché. U nás obsazujeme místa ve vyšším managementu a na odborných pozicích buď z vlastních zdrojů, nebo využíváme služeb headhunterů. Pokud nemá zaměstnavatel možnost si klíčové kolegy sám vychovat, je výhodnější obrátit se na dodavatele, který má patřičné znalosti,“ uvedl Milan Křovina, ředitel závodu Gupo Antolin.

Drtivá většina agentur pracuje na bázi, kdy dostane odměnu až v okamžiku nástupu nového pracovníka. Firma poté zaplatí agentuře několikanásobek platu zaměstnance. Ani v takovém případě však není jisté, že špičkového manažera skutečně dostane.

„Většina agentur pracuje v masovém měřítku, kdy desítky náborářů hledají každý pro desítky firem stovky různých pozic. Při takovém objemu stačí agenturám úspěšnost obsazenosti v řádu několika procent, a přesto slušně vydělávají,“ dodal Plachý.

Vysoce nedostatkové manažery a experty je velmi náročné vůbec vypátrat, kontaktovat a následně s nimi pracovat.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám