Hlavní obsah

Množství středoškolských oborů by se mohlo snížit na méně než polovinu, navrhuje institut

Praha

Množství středoškolských oborů by se mohlo snížit na méně než polovinu, místo stávajících asi 280 by jich mohlo být podle aktuálního návrhu 127. Vyplývá to z materiálů na webu Národního pedagogického institutu (NPI), který na změnách oborové soustavy středních škol spolupracuje s resortem školství. Podle úřadu je potřeba nabídku středních škol zjednodušit.

Foto: Envato Elements

Ilustrační snímek

Článek

K návrhu se mohou zájemci vyjádřit ve veřejné konzultaci, odpovědi v dotazníku mohou posílat do konce ledna. O potřebě zjednodušit nabídku středoškolských oborů mluví zástupci ministerstva dlouhodobě.

Některé obory by se podle návrhu měly spojit, např. současné dva obory Ekologie a životní prostředí a Průmyslová ekologie by se sloučily v obor Ekologie a ochrana životního prostředí se zaměřeními Ekolog a Průmyslový ekolog. Žáci by v novém systému nastoupili do oboru se širokým odborným základem, na který by navazovala jednotlivá zaměření. Z těch by si vybrali až při studiu.

Jedním z oborů se širokým společným základem by byly třeba Elektrotechnické služby. Žáci by si poté mohli vybrat ze zaměření jako elektrikář silnoproud, elektrikář slaboproud, mechanik výtahů a dalších specializací.

Větší prostupnost mezi obory

Změny oborové soustavy středních škol by podle návrhu měly umožnit i vyšší prostupnost mezi nabízenými obory. Pro žáky by mělo být snazší změnit obor či úroveň vzdělání. Učňové by se tedy mohli snáze dostat k maturitě, naopak z maturitních oborů by mohli studenti snáze přestoupit do učebního oboru.

V souvislosti s prostupností se bude řešit i otázka přijímání na střední školy, jelikož zájemci o studium maturitních oborů musí nyní složit jednotnou přijímací zkoušku. Konkrétní návrh řešení zatím není, uvedla na dotaz ČTK Veronika Lucká Loosová z NPI.

Na změny oborové soustavy středních škol budou navazovat úpravy tzv. rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro střední školy, které určují obsah učiva. Do inovovaných oborů by žáci mohli nastoupit v září 2029, uvedla Lucká Loosová. O možných změnách v nabízených oborech se bude podle NPI dál diskutovat.

Všeobecné lyceum

Ministerstvo letos na podzim v souvislosti s plánovanou proměnou soustavy středních škol představilo nový obor všeobecné lyceum, které by mělo rozšířit nabídku všeobecně zaměřených maturitních oborů.

V novém oboru budou žáci moci začít studovat od příštího školního roku, informovalo ministerstvo. Nyní mohou studovat lycea s oborovým zaměřením, jako je např. pedagogické či technické lyceum.

Proti zavedení všeobecného lycea se v minulosti vyjádřila Asociace středních průmyslových škol, označila ho za nadbytečné. Podle zástupců ministerstva má nový obor pomoci řešit nedostatek míst ve všeobecných oborech především v některých krajích.

Podle průzkumu PAQ Research chce všeobecnou střední školu pro své děti asi třetina rodičů. Zájem je podle analytiků vyšší než nabízená kapacita. O nedostatku míst na gymnáziích se hovoří v posledních letech mj. v Praze.

Výběr článků

Načítám