Článek
Systém podpory by podle zástupců resortu měl pomoci zajistit lepší podmínky pro práci ředitelů i zvýšení počtu zájemců o pozici.
Odborníci dlouhodobě upozorňují, že se v Česku o pozici ředitele uchází málo lidí. Kandidáty podle nich odrazuje administrativní zátěž, nízká podpora zřizovatele školy nebo podoba výběrového řízení, kterou považují za netransparentní. Vyplývá to ze studie organizace Učitel naživo, kterou pro ni zpracovala společnost PAQ Research.
Dvě pětiny konkurzů měly jen jednoho uchazeče
Do téměř dvou pětin konkurzů se přihlásil jeden uchazeč, do čtvrtiny dva. Vyplývá to ze zprávy ČŠI, v období od září 2023 do konce roku 2024 se uskutečnilo 1611 konkurzů na ředitele školy. Průměrně se podle ČŠI hlásili zhruba dva zájemci.
Systém podpory ředitelů by měl podle náměstka ministra školství Jiřího Nantla (ODS) pomoci zajistit lepší podmínky pro práci ředitelů či zvýšení počtu zájemců o pozici. Kompetenční rámec ředitele je podle něj důležitý i proto, aby poskytl zřizovatelům oporu při výběru a hodnocení ředitelů. Ředitelé jsou podle něj důležitým faktorem, který ovlivňuje kvalitu vzdělávání dětí.
Vzniknout by měla také metodika kvalitního zřizovatele, která upřesní jejich roli. Zároveň by se mělo začít pracovat na snižování administrativní zátěže ředitelů.
Na systému podpory a vedení ředitelů škol se budou podílet zástupci ministerstva, ČŠI, NPI, Svazu měst a obcí, Sdružení místních samospráv, školských asociací a organizací. Dnes společně podepsali memorandum.
Kompetenční rámec ředitele by měl obsahovat jasná kritéria, která pomůžou vedení školy. Jeho návrh by měl vzniknout v letošním roce, v roce 2026 by měl být schválen a měl by být součástí doporučení pro zřizovatele. Zakládat by se měl na zásadních dovednostech ředitele, mezi které podle odborníků patří podpora kvality výuky, budování vztahů ve škole i zapojování rodin, zřizovatele i dalších aktérů a místní komunity do podpory učení dětí.
Jednou z priorit systému je podle zástupců projektu rozvoj studia pro uchazeče o pozici i pro nové ředitele. Cílem je, aby každý nový ředitel absolvoval kvalifikační studium, které bude odpovídat aktuálním požadavkům na roli ředitele školy. Založené by mělo být na dvou modulech. To podle zástupců projektu umožní připravit kandidáty na výběrová řízení, zvýšit počet zájemců o pozici, podpořit začínající ředitele či zvýšit kvalitu řízení škol.
Ředitelé by také do budoucna měli mít k dispozici zkušené mentory či kolegy, kteří by jim mohli pomoci s řešením problémů jejich školy.