Článek
Slavným konstruktérům, kteří do Jeseníku dorazili i s rodinnými příslušníky, se dostalo vřelého přijetí. Uctěni byli i dortem v podobě kola právě favorita. Oba jsou čestnými členy úspěšného robotického týmu R.U.R., tvořeného studenty jesenického gymnázia, který se stal už patnáctkrát mistrem České republiky a úspěšný je i na renomovaných soutěžích v zahraničí. Loni se například jako první český tým zúčastnili studenti z Jeseníku mistrovství světa v klání VEX V5 v americkém Dallasu a letos v březnu si přivezli bronz a cenu poroty z otevřeného evropského šampionátu v této soutěži ve Finsku.

Hrdličkovi (uprostřed) s robotickým týmem Gymnázia Jeseník
Příběh rodiny slavných konstruktérů, který byl na akci prezentován, studenti doslova „hltali“. Hrdličkovi zase jejich úsilí a úspěchy ocenili.
„Když dokáže učitel své studenty něčím nadchnout, je to pro ně úžasná věc. Tady se to daří. Výsledky, které zdejší robotický tým má, hovoří za vše. Když nás pozvali, neváhal jsem přijet,“ řekl Novinkám Petr Hrdlička, který se jako automobilový konstruktér nesmazatelně zapsal do historie českého průmyslu jako hlavní tvůrce Škody Favorit, tedy vozu, díky němuž mladoboleslavská automobilka po roce 1989 přilákala německý Volkswagen a nastartovala cestu k nynější prosperitě.

Petr Hrdlička (vlevo) a jeho příznivci, kteří mu přijeli ukázat ještě funkční favority.
„S jesenickými studenty jsme se poznali před lety v souvislosti s jejich úspěchem v robotické soutěži. Snažil jsem se je podpořit, aby se mohli zúčastnit jejího světového finále v USA. Od té doby jim fandíme, sledujeme je a pomáháme jim,“ pověděl Martin Hrdlička.
Pokouší se o to, aby se obdobné aktivity rozšířily do celé země, aby se jimi studenti i dalších škol bavili. „Je málo dětí, které by chtěly studovat školy s technickým zaměřením, je jich daleko méně než příležitostí v naší republice. Trápí mě to a jako strojař, technik jsem chtěl tomu pomoci. Věřím, že tato škola a její studenti budou inspirací pro ostatní,“ vysvětlil muž, který, jak sám říká, je už 32 let hrdým zaměstnancem automobilky Škoda Auto.

Petr Hrdlička (vlevo) a Martin Hrdlička (v první lavici) mezi studenty
„Automobily jsou symbolem svobody, dávají člověku spoustu možností. Od malička mě fascinovaly. Je to nejkomplikovanější hromadně vyráběný výrobek na světě, komplikovanější než družice, raketa do vesmíru. Nevyrobí se jednou, dvakrát, ale milionkrát za rok,“ pověděl.
„V době před favoritem Škodovka nebyla automobilka, byla to továrna na monolit, jeden druh auta. Automobilka však musí produkovat paletu vozů, aby byla konkurenceschopná, a to dnes funguje. Je až neuvěřitelné, kolik variant vyrábí. Já ale čekal, že k tomu jednou dojde. Favorit byl první krokem k tomu. Už jsme dělali několik modelů, a když to vzal do ruky koncern Volkswagen, posunulo se to rychle,“ zdůraznil Petr Hrdlička.

Škola Hrdličkovy uctila dortem v podobě kola favorita.
Studenti byli nadšeni, že konstruktéři mezi ně zavítali. „Je to uznání naší práce zvenčí. Důkaz toho, že systém naší školy, robotika, co tady děláme, se posouvají,“ řekl Novinkám třeba Adrian Stojčev, který školu začal navštěvovat před osmi lety. „Přišel jsem a řekl si, že se přidám k robotickému týmu. A byl to výborný nápad. Teď tady stojím, mám procestovaný kousek Evropy, byl jsem i v USA,“ pověděl student oktávy s tím, že míří ke studiu inženýra. „Jen ještě nevím, zda zvolím automatizaci, či biomedicínu,“ přiznal.
To žák sedmé třídy Max Kilmarry, který se do Jeseníku přistěhoval s rodiči před sedmi lety z Austrálie, už jasno má. „Chci na medicínu, do oblasti neurochirurgie, kde bych mohl pracovat se stroji. Byl bych asi nervózní, kdybych měl pacienta pod rukama. A právě roboti by je mohl nahradit,“ uvedl s tím, že i pro něj návštěva Hrdličkových byla obrovskou poctou. „Málokdo něco takového zažije,“ dodal.