Jak vznikla hmyzí křídla? Podle entomologů se mohla vyvinout z žaber

Otázka, jak vznikla křídla hmyzu, představuje dosud nevyřešenou záhadu hmyzí evoluce. Navzdory dlouholetému výzkumu stále není zcela jasné, z jaké tělní struktury se tato křídla vyvinula a jaká byla jejich původní funkce, když ještě nebyla dokonalá na aktivní let. Odpovědi hledali i čeští a němečtí výzkumníci v nově objevených prvohorních fosiliích starobylé skupiny hmyzu.

Foto: Kateřina Rosová

Celková rekonstrukce larvy druhu Katosaxoniapteron brauneri, vytvořená na základě všech nalezených zkamenělin

Existují různé teorie vzniku hmyzích křídel. Do jisté míry závisí podle vědců na tom, zda žil společný předek křídlatého hmyzu ve vodním, či v suchozemském prostředí. Zatímco některé studie dávají vznik křídel do souvislosti s žábrami některých zástupců vodního hmyzu, v současnosti převládaly spíše teorie zastánců suchozemského původu křídlatého hmyzu.

Nové důkazy však přináší mezinárodní tým vědců se zapojením mj. entomologů z Biologického centra Akademie věd ČR v Českých Budějovicích ve studii, kterou v prosinci publikoval odborný časopis Communications Biology.

Foto: Jakub Prokop

Zkamenělina larvy nově popsaného druhu Katosaxoniapteron brauneri. Dobře pozorovatelné jsou tři páry křídelních pochev na levé straně těla.

Čeští vědci společně s německými kolegy nalezli v lomu v Dolním Sasku nové prvohorní zkameněliny larev starobylé skupiny hmyzu s názvem Palaeodictyoptera z období karbonu (geologický útvar prvohor), která vyhynula na konci prvohor.

Entomologové objevili více než stovku druhů mravenců a zjistili, co jim chutná

Dané larvy svou stavbou těla připomínají hypotetického předka křídlatého hmyzu a poskytují tak nová vodítka k rozkrývání záhady evoluce.

Foto: Jakub Prokop

Zkamenělina larvy nově popsaného druhu K. brauneri. Částečně jsou zachovány křídelní pochvy na obou stranách těla.

Podíl na přijímání kyslíku z vodního prostředí

U zkamenělin vědci objevili více způsobů adaptace pro život ve vodním prostředí, zejména několik párů zploštělých výběžků zadečku, které pravděpodobně fungovaly jako žábry. U larev zároveň pozorovali i základy tří párů budoucích křídel na hrudi, jejichž detailní struktura je velmi podobná žaberním plátkům na zadečku.

Lze tedy předpokládat, že i tyto tzv. křídelní pochvy se rovněž podílely na příjmu kyslíku z vodního prostředí.

Vědci v Českých Budějovicích zachraňují nemocné kaštany, vyvinuli přípravek z hub

„I když naše zkameněliny zcela jistě nepředstavují předka křídlatého hmyzu - jedná se o larvy, přičemž dospělci této skupiny již měli křídla plně funkční -, jde stále o poměrně starobylou skupinu hmyzu. Vzhledem k tomu, že i u dalších původem prvohorních skupin, jako jsou jepice a vážky, žijí larvy ve vodě, nabízí se myšlenka, že vodní prostředí hrálo důležitou roli v samých počátcích vývoje křídlatého hmyzu,“ uvedl Pavel Sroka z Entomologického ústavu Biologického centra.

„První formy zploštělých výběžků na hrudi, které daly vznik pozdějším křídlům, tak mohly vzniknout jako orgány určené k dýchání, podobně jako to vidíme u křídelních pochev na našich zkamenělinách,“ doplnil.

Foto: Biologické centrum AV ČR

Vznik křídel hmyzu - infografika

Na výzkumu spolupracovali odborníci z pražské Univerzity Karlovy, Muzea Schölerberg v německém Osnabrücku a českobudějovického Biologického centra AV ČR.

Hrozí razantní úbytek čmeláků