Hlavní obsah

Hybridní palety mají ročně ušetřit les o velikosti 71 fotbalových hřišť

2:53
2:53

Poslechněte si tento článek

Brno

Les o velikosti deseti Václavských náměstí v Praze nebo jednasedmdesáti fotbalových hřišť ušetří ročně výroba nových hybridních palet na přepravu zboží a materiálu. Dříve byly jen ze dřeva. Ovšem společnost Flexipal z Brněnska do nich nyní místo dřevěných špalků montuje plastové, a to z výmětu, tedy z dosud nevyužitelného materiálu určeného pro spalovny.

Foto: VUT/Flexipal

Špalky neboli bloky v hybridních paletách nejsou ze dřeva, ale z plastového výmětu. Mají šedivou barvu.

Článek

Palety jsou běžně stlučeny z desek a jen v Evropě se jich ročně vyrobí přibližně 500 milionů. Vratných, a tedy opětovně použitelných, je z nich jen pouhá polovina. Zbytek shoří. Palety jsou ze dřeva - na každé z nich propojuje desky šest špalků či bloků vytvářejících mezeru tak, aby naloženou paletu mohly přesouvat vysokozdvižné vozíky.

Spotřebují tisíce tun plastu

Plastové špalky mají být revoluční. „Jejich využitím se ušetří až třicet procent dřeva. Tuna plastového výmětu odpovídá třem kubíkům surového dřeva. Roční provoz prvního závodu tak ušetří 15 tisíc kubíků surového dřeva ročně, což už je slušný kus lesa,“ řekl Novinkám Tomáš Vojtěch z vedení společnosti, která sídlí v obci Stanoviště na Brněnsku.

Hybridní palety tam vyrábějí na nově vytvořené lince. S projektem pomáhali vývojáři z brněnského Vysokého učení technického (VUT).

Brňané vyprodukují ročně asi 500 kamionů plastového odpadu. Zhruba polovinu tohoto množství, což odpovídá přibližně 5000 tunám plastového výmětu, chce společnost zpracovat na výrobu plastových špalků neboli bloků.

Foto: Flexipal

Pohled do špalku, který je vyroben z tzv. plastového výmětu a nikoli ze dřeva.

V paletách jsou nepřehlédnutelné svojí šedivou barvou. Co se týče pevnosti a odolnosti, jsou na tom plastové kostky stejně jako ty dřevěné.

Hybridní palety jsou dvakrát odolnější

„V současnosti pracujeme na vývoji dalších částí palety, kde by šlo dřevo nahradit plastem. Vznikají tedy prototypy celých palet, které mají potenciál ušetřit další spoustu dřeva i odpadu,“ řekl Novinkám profesor Jiří Marek z Ústavu výrobních strojů, systémů a robotiky na Fakultě strojního inženýrství VUT.

Pokud by se tento projekt podařilo dotáhnout do konce, šlo by podle něj o vzorový příklad cirkulární ekonomiky, kdy je využit i ten nejméně použitelný odpad.

Foto: Jiří Marek/VUT

Výrobní linka na hybridní palety

Řeší se i technické detaily, jako je například přesný tvar špalku, možnost jeho mírné úpravy a způsob další výroby, včetně obráběcích postupů. Jde o poměrně náročný proces, protože plastový výmět je velmi tvrdý a odolný.

Výmět je již nerecyklovatelný zbytek z třídicích linek na plastový odpad. Končí ve spalovnách, protože už pro něj není jiné využití.

Foto: Flexipal

Materiál na výrobu palet: vpravo dřevo a vlevo tzv. plastový výmět

Projekt hybridních palet má velký potenciál. „Hybridní paleta má totiž oproti běžné dřevěné paletě minimálně dvojnásobnou životnost, takže finanční úspora je reálně ještě vyšší,“ zdůraznil Vojtěch.

Do pěti let chce společnost Flexipal postavit s pomocí vědců další linku, navýšit produkci na jednotky milionů palet a zpracovat až 50 tisíc tun výmětu ročně.

Související témata:
Palety

Výběr článků

Načítám