Článek
Zatím se toto náročné plánování na mnoha místech děje postaru. „Před třemi lety jsme zjistili, že menší svozové firmy plánují trasy ručně na papíře nebo v excelových tabulkách. S rostoucím tlakem na třídění více druhů odpadu to už ale přestávají zvládat,“ řekl Novinkám Radovan Šomplák z Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně.
V praxi to vypadá tak, že tým odpadářů stojí nad mapou. Lámou si hlavu s tím, jak mají co nejefektivněji naplánovat práci v terénu pro deset popelářských vozů pracujících současně v 50 obcích, z nichž svážejí šest druhů odpadů, a to podle rozdílných časových harmonogramů.
Práci jim má usnadnit Popelka. Postará se o výpočet optimální trasy včetně odhadu, jak dlouho potrvá danou obec obsloužit. Doporučí nejbližší koncové zařízení (spalovnu, skládku, třídicí linku), kde se daný typ odpadu ukládá či zpracovává. Vše naplánuje rok dopředu. Výsledkem je kalendář svozů odpadů, který dostane vedení radnice pro své občany.

Počítačový systém Popelka
Popelku již zkoušejí v praxi
„Uživatel si definuje svoji sběrnou síť: Kde jsou jaké kontejnery a popelnice, jejich objem, na jaký typ odpadu jsou určeny, jak často se mají vyvážet. Frekvence svozu může být různá i v rámci obce, například rekreační objekty bývají obsluhovány méně často než obytné domy nebo firmy,“ uved k vývoji systému jeho spolutvůrce Vlastimír Nevrlý.
Systém Popelka je natolik detailní, že ke každému svozovému vozidlu lze přiřadit konkrétního řidiče i členy jeho posádky.
Jedni z prvních, kdo systém zkoušejí, jsou město Příbram a region Malá Haná na Moravě. Tamní technické služby už s výzkumníky pracují na nastavení Popelky a postupně ji testují v provozu.
A jen pro lepší představu: V roce 2023 vyprodukoval každý obyvatel České republiky 537 kilogramů komunálního odpadu. Přes polovinu se podařilo dále využít, z toho 14 procent na výrobu energie. Zbylých 42 procent skončilo na skládce.

Socha postavená z odpadu v Brně