Hlavní obsah

Hudební školy praskají ve švech, také díky SuperStar

Právo, map

V Česku rekordně stoupl počet dětí, které chodí do základních uměleckých škol (ZUŠ). Za vlnou popularity bývalých „lidušek“ stojí jistě i ostře sledovaná pěvecká soutěž Česko hledá SuperStar, která trhá pravidelně rekordy sledovanosti hlavně mezi mládeží. Soudí to oslovení psychologové.

Článek

Ačkoliv počet dětí ve školním věku klesá, do „zušek“ jich chodí čím dál víc. Jen v tomto školním roce se učí hrát na nástroje, zpívat, tančit nebo malovat přes 230 tisíc dětí, což je o 14 tisíc víc než před čtyřmi lety.

Vyplývá to ze statistik Ústavu pro informace ve vzdělávání. Největší zájem je přitom o hudební obory.

Základní uměleckou školou prošla i vůbec první česká SuperStar Aneta Langerová.

Základní uměleckou školou prošla i vůbec první česká SuperStar Aneta Langerová. „V šesti letech, kdy mě maminka se sestrou přivedly ke klavíru, jsem začala chodit do základní umělecké školy,“ vypravuje Aneta.

Ale u klavíru v „lidušce“ vydržela jen krátce. „Uchvátila mě totiž kytara a zpěv. Kromě hry na kytaru jsem pak zpívala jak ve sboru, tak sólově při vystoupeních v kulturním středisku v Říčanech,“ dodává.

Zájem je o flétnu i klavír

„Zájem o vzdělávání v ZŠU stále roste,“ konstatuje zpráva ústavu. V tomto školním roce navštěvuje bývalé „lidušky“ zhruba každý třetí až čtvrtý žák základní školy. Asi 65 procent z nich přitom chodí na hudební obory, tedy třeba hodiny hry na nástroj nebo lekce zpěvu. Mezi žáky ZUŠ výrazně převažují dívky.

Podle Miloslava Tenglera, ředitele ZUŠ Jana Hanuše z Prahy 6, mají děti z metropole největší zájem o hru na flétnu, klavír nebo kytaru. Populární jsou také elektrické klávesové nástroje, saxofon a klarinet. Naproti tomu akordeony, harmoniky nebo žesťové nástroje jsou považovány za méně atraktivní.

Jako ve škole

ZUŠ jsou jak státní, tak soukromé. V obou typech se výuka uskutečňuje v hudebních, tanečních, výtvarných a literárně-dramatických oborech.

ZUŠ jsou jak státní, tak soukromé. V obou typech se výuka uskutečňuje v hudebních, tanečních, výtvarných a literárně-dramatických oborech. Rodiče se často domnívají, že mohou děti do ZUŠ přihlásit v kterémkoli věku. To však není úplně pravda. Na rozdíl od domů dětí a mládeže, agentur či kulturních center neposkytují totiž ZUŠ zájmové, ale ucelené školní vzdělání, jež vychází ze závazných osnov vydaných ministerstvem školství. To znamená, že dítě musí v ZUŠ projít jednotlivými stupni studia.

„Je to stejné jako třeba na základní škole,“ vysvětluje Jiří Stárek, ředitel ZUŠ v pražské Hostivaři, a dodává: „Samozřejmě je ale možné, aby se o studium ucházely i starší děti, které chtějí nastoupit rovnou do I. stupně, ale přednost vždy dostávají ty, které studují už od přípravky.“

Nejprve přípravka

Konkrétně je studium v ZUŠ rozděleno na tyto etapy: na přípravné studium, určené pro děti ve věku od 5 do 6 let. Na studium I. a II. stupně, které žáci ukončují zhruba ve věku 18 let a během kterého se již věnují například hře na konkrétní hudební nástroj. A na rozšířené studium a studium pro dospělé.

Konkrétně je studium v ZUŠ rozděleno na tyto etapy: na přípravné studium, určené pro děti ve věku od 5 do 6 let. Na studium I. a II. stupně, které žáci ukončují zhruba ve věku 18 let a během kterého se již věnují například hře na konkrétní hudební nástroj. A na rozšířené studium a studium pro dospělé. Výuka probíhá většinou jednou týdně po dobu 45 minut. Děti ale ještě v rámci oboru mohou hrát ve školním orchestru či zpívat ve sboru.

Konkrétně je studium v ZUŠ rozděleno na tyto etapy: na přípravné studium, určené pro děti ve věku od 5 do 6 let. Na studium I. a II. stupně, které žáci ukončují zhruba ve věku 18 let a během kterého se již věnují například hře na konkrétní hudební nástroj. A na rozšířené studium a studium pro dospělé. Výuka probíhá většinou jednou týdně po dobu 45 minut. Děti ale ještě v rámci oboru mohou hrát ve školním orchestru či zpívat ve sboru. V základním uměleckém vzdělávání se navíc chystají změny. Už za dva roky by si měli učitelé sami určovat, kolik času z výuky věnují například hudební nauce, skupinovému hraní nebo individuálním lekcím. Změny jsou součástí školské reformy.

„Reforma v základním uměleckém vzdělávání umožní změny, které mohou z pouhého vyučování na housle udělat skutečně komplexní umělecké studium. Nejde o to, aby žák pouze dobře hrál, maloval nebo tancoval. Smyslem je, aby si prostřednictvím hraní na housle budoval takové životní postoje, které v životě bezprostředně uplatní, a to nejen v umělecké tvorbě,“ komentoval to Stárek.

Do 2000 korun pololetně

Aby mohlo začít navštěvovat ZUŠ, musí vaše dítě absolvovat přijímací zkoušky – nejčastěji talentové – do přípravného studia. Ty se konají v období května a června a organizuje si je každá škola sama.

Aby mohlo začít navštěvovat ZUŠ, musí vaše dítě absolvovat přijímací zkoušky – nejčastěji talentové – do přípravného studia. Ty se konají v období května a června a organizuje si je každá škola sama. „Při přijímání pětiletých a šestiletých dětí do přípravky hudebního oboru zjišťujeme především jejich muzikálnost a smysl pro rytmus,“ říká Stárek.

Aby mohlo začít navštěvovat ZUŠ, musí vaše dítě absolvovat přijímací zkoušky – nejčastěji talentové – do přípravného studia. Ty se konají v období května a června a organizuje si je každá škola sama. „Při přijímání pětiletých a šestiletých dětí do přípravky hudebního oboru zjišťujeme především jejich muzikálnost a smysl pro rytmus,“ říká Stárek. Je-li vaše dítě přijato, je nutno počítat s pololetními poplatky. Studium v „hudebce“ je totiž poskytováno za úplatu, která je stanovena ředitelem školy.

Aby mohlo začít navštěvovat ZUŠ, musí vaše dítě absolvovat přijímací zkoušky – nejčastěji talentové – do přípravného studia. Ty se konají v období května a června a organizuje si je každá škola sama. „Při přijímání pětiletých a šestiletých dětí do přípravky hudebního oboru zjišťujeme především jejich muzikálnost a smysl pro rytmus,“ říká Stárek. Je-li vaše dítě přijato, je nutno počítat s pololetními poplatky. Studium v „hudebce“ je totiž poskytováno za úplatu, která je stanovena ředitelem školy. Výše poplatků se odvíjí od vyhlášky o základních uměleckých školách.

Aby mohlo začít navštěvovat ZUŠ, musí vaše dítě absolvovat přijímací zkoušky – nejčastěji talentové – do přípravného studia. Ty se konají v období května a června a organizuje si je každá škola sama. „Při přijímání pětiletých a šestiletých dětí do přípravky hudebního oboru zjišťujeme především jejich muzikálnost a smysl pro rytmus,“ říká Stárek. Je-li vaše dítě přijato, je nutno počítat s pololetními poplatky. Studium v „hudebce“ je totiž poskytováno za úplatu, která je stanovena ředitelem školy. Výše poplatků se odvíjí od vyhlášky o základních uměleckých školách. Půlroční školné se jak na státních, tak soukromých ZUŠ pohybuje půlročně od 1500 do 2000 korun; na soukromých školách není horentně vyšší proto, že dostávají stejnou státní dotaci jako školy veřejné.

Jak se učili zpívat vítězové SuperStar

Vlastimil Horváth, vítěz 2. řady

Jako kluk jsem navštěvoval hudební školu v Červanech. Když mi bylo osm let, začal jsem hrát na klavír. Zpěv jsem ale nikde nestudoval a na SuperStar jsem se nijak zvlášť nepřipravoval. Hodiny zpěvu jsem začal brát až po skončení soutěže.

Zbyněk Drda, vítěz 3. řady

Zpívám již odmalička, ale vlastně se dá se říct, že má pěvecká kariéra začala v deseti letech v karlovarské základní umělecké škole, kam mě přihlásila maminka. Tehdy ještě neexistovaly jiné možnosti oborů než klasický zpěv, takže bylo rozhodnuto.

Reklama

Výběr článků

Načítám