Článek
Aktuálně vyjde litr LPG zhruba na 17 korun. Pokud by cena povolenky činila jako při nynějších burzovních obchodech okolo 87 eur (2116 Kč), podražilo by toto palivo o 3,44 koruny, tedy o zmíněných dvacet procent.
„Dopady na řidiče s pohonem na LPG by procentuálně byly výraznější než při využívaní benzínu či nafty,“ řekl Novinkám Štěpán Křeček z BH Securities. Při nájezdu kolem patnácti tisíc kilometrů za rok by to pro majitele znamenalo zvýšené náklady o více než pět tisíc korun.
Doplnil, že pohon LPG nejčastěji využívají lidé, kteří najezdí více kilometrů. „Často žijí v menších obcích a mají podprůměrný příjem. Pohon LPG si pořizují proto, aby ušetřili. Paradoxní je, že právě tito řidiči budou po zavedení povolenek nejvíce zasaženi. Je to podobné jako v případě vytápění. Nejvíce to odnesou ti, kteří stále ještě topí uhlím. Tedy ti ekonomicky nejslabší,“ dodal ekonom.
Stávající vláda s dalšími zeměmi EU podala návrh na zastropování povolenky na úrovni 45 eur (1095 Kč). Při této úrovni by podle Křečka litr LPG podražil asi o 1,80 koruny. Jenže tento strop se vztahuje k roku 2020 a tehdejších 45 eur teď odpovídá úrovni 57 eur. Při takové ceně už by litr LPG podražil o 2,26 koruny.
Strop na povolenky ještě ani zavedený není a třeba podle hlavního ekonoma Argos Capital Kryštofa Míška to stejně nepomůže, poněvadž trh s povolenkami bude i nadále řízen nabídkou a poptávkou, a velmi snadno tak může dojít k nárůstu ceny.
Povolenky se mají platit také za topení plynem nebo uhlím a nákup benzínu a nafty. Hradit tyto poplatky za každou tunu CO2 vypuštěnou do ovzduší mají sice obchodníci, ale ti to promítnou do cen zákazníkům.
Míšek připomněl, že povolenky se projeví ve vyšších nákladech všem a dopadnou i na oblasti jako zemědělství či logistika. „Ekonomika je silně závislá na silniční dopravě. Každé zvýšení ceny pohonných hmot se násobí v dodavatelských řetězcích od stavebnictví přes potraviny až po služby,“ podotkl.
Přes 120 tisíc aut
Podle předsedy České asociace LPG Ivana Indráčka jezdí v Česku na tento pohon nejméně 120 tisíc aut, ať už předělaných nebo již takto vyrobených.
„Když si lidé ze sociálně slabších vrstev koupili starší ojetý vůz za pár desítek tisíc a nechali si ho přestavět na LPG, znamenalo to u jednoduchých motorů náklad kolem dvaceti až dvaceti pěti tisíc korun. A pak jezdili na palivo, které v zásadě znamenalo náklady na zhruba poloviční úrovni oproti tomu, co by platili za benzín,“ řekl Novinkám.
I když je podle něj spotřeba aut na směs propanu a butanu asi o desetinu vyšší než u aut na benzín nebo naftu, vyjde dramaticky levněji. Oproti 17 korunám za litr LPG vyjde nyní podle společnosti CCS litr benzínu v průměru na 34,29 a nafty na 33,04 koruny.
Auta na LPG ale zůstávají doménou vesnice, protože často nesmějí parkovat v podzemních garážích bytových domů, které nejsou vybaveny speciálním odvětráváním a čidly úniku plynu.
Kromě obyvatel vesnic jsou podle Indráčka auta na LPG populární třeba u taxikářů. „U nich je rozhodující nákladovou položkou cena paliva,“ poznamenal.
Zájem o tyto vozy přitom roste. Od ledna do konce září se podle Centra dopravního výzkumu prodalo v Česku téměř pět tisíc nových vozů na LPG. Zdaleka nejvyšší prodeje má Dacia, v závěsu jsou vozy Renault.
„Zákazníkem je tak dnes už kdekdo, protože Dacia u LPG vozů nenavyšuje příliš cenu. Je to pět až deset tisíc korun navíc oproti tradičním pohonům a auto umí spalovat obě dvě paliva. Zvyšuje se tak dojezd. Spousta lidí, kteří jezdí do ciziny třeba na jih Evropy, na obě nádrže ujede tisíc kilometrů a jsou tedy schopni vyhnout se zemím s nejdražšími pohonnými hmotami,“ vysvětlil Indráček.
Dacia je podle něj oblíbeným vozem i u místních samospráv.
Vítěz voleb hnutí ANO nyní prohlašuje, že povolenky zavádět odmítá. Podle jeho místopředsedy Karla Havlíčka bude Česko raději platit Evropské unii pokuty, jejichž případná výše je zatím neznámá. S tím se shodují i politici SPD a Motoristů, kteří s ANO vyjednávají o nové vládě.
Zvýšení cen vlivem emisních povolenek | |
---|---|
Cena povolenky | Litr LPG |
45 eur | +1,78 Kč |
57 eur | +2,26 Kč |
81 eur | +3,21 Kč |
87 eur | +3,44 Kč |
150 eur | +5,94 Kč |
Pramen: BH Securities |