Hlavní obsah

Majitelům aut na LPG zdraží povolenky jejich jízdy až o pětinu

Pořizují si je zejména lidé, kteří chtějí co nejvíce ušetřit za provoz automobilu a mají hlouběji do kapsy. Auta na zkapalněný ropný plyn LPG, často předělaná z vozů na benzín nebo naftu, jsou populární převážně u obyvatel venkova. Jejich provoz je totiž téměř o polovinu levnější než u tradičních aut. Už od roku 2027 mají ale i tito lidé, kterých je přes sto tisíc, pocítit dopady zavedení povolenek pro domácnosti.

Foto: Petr Horník, Právo

Dacia Jogger na LPG

Článek

Aktuálně vyjde litr LPG zhruba na 17 korun. Pokud by cena povolenky činila jako při nynějších burzovních obchodech okolo 87 eur (2116 Kč), podražilo by toto palivo o 3,44 koruny, tedy o zmíněných dvacet procent.

„Dopady na řidiče s pohonem na LPG by procentuálně byly výraznější než při využívaní benzínu či nafty,“ řekl Novinkám Štěpán Křeček z BH Securities. Při nájezdu kolem patnácti tisíc kilometrů za rok by to pro majitele znamenalo zvýšené náklady o více než pět tisíc korun.

Doplnil, že pohon LPG nejčastěji využívají lidé, kteří najezdí více kilometrů. „Často žijí v menších obcích a mají podprůměrný příjem. Pohon LPG si pořizují proto, aby ušetřili. Paradoxní je, že právě tito řidiči budou po zavedení povolenek nejvíce zasaženi. Je to podobné jako v případě vytápění. Nejvíce to odnesou ti, kteří stále ještě topí uhlím. Tedy ti ekonomicky nejslabší,“ dodal ekonom.

Stávající vláda s dalšími zeměmi EU podala návrh na zastropování povolenky na úrovni 45 eur (1095 Kč). Při této úrovni by podle Křečka litr LPG podražil asi o 1,80 koruny. Jenže tento strop se vztahuje k roku 2020 a tehdejších 45 eur teď odpovídá úrovni 57 eur. Při takové ceně už by litr LPG podražil o 2,26 koruny.

Strop na povolenky ještě ani zavedený není a třeba podle hlavního ekonoma Argos Capital Kryštofa Míška to stejně nepomůže, poněvadž trh s povolenkami bude i nadále řízen nabídkou a poptávkou, a velmi snadno tak může dojít k nárůstu ceny.

Povolenky se mají platit také za topení plynem nebo uhlím a nákup benzínu a nafty. Hradit tyto poplatky za každou tunu CO2 vypuštěnou do ovzduší mají sice obchodníci, ale ti to promítnou do cen zákazníkům.

Míšek připomněl, že povolenky se projeví ve vyšších nákladech všem a dopadnou i na oblasti jako zemědělství či logistika. „Ekonomika je silně závislá na silniční dopravě. Každé zvýšení ceny pohonných hmot se násobí v dodavatelských řetězcích od stavebnictví přes potraviny až po služby,“ podotkl.

Přes 120 tisíc aut

Podle předsedy České asociace LPG Ivana Indráčka jezdí v Česku na tento pohon nejméně 120 tisíc aut, ať už předělaných nebo již takto vyrobených.

„Když si lidé ze sociálně slabších vrstev koupili starší ojetý vůz za pár desítek tisíc a nechali si ho přestavět na LPG, znamenalo to u jednoduchých motorů náklad kolem dvaceti až dvaceti pěti tisíc korun. A pak jezdili na palivo, které v zásadě znamenalo náklady na zhruba poloviční úrovni oproti tomu, co by platili za benzín,“ řekl Novinkám.

I když je podle něj spotřeba aut na směs propanu a butanu asi o desetinu vyšší než u aut na benzín nebo naftu, vyjde dramaticky levněji. Oproti 17 korunám za litr LPG vyjde nyní podle společnosti CCS litr benzínu v průměru na 34,29 a nafty na 33,04 koruny.

Auta na LPG ale zůstávají doménou vesnice, protože často nesmějí parkovat v podzemních garážích bytových domů, které nejsou vybaveny speciálním odvětráváním a čidly úniku plynu.

Kromě obyvatel vesnic jsou podle Indráčka auta na LPG populární třeba u taxikářů. „U nich je rozhodující nákladovou položkou cena paliva,“ poznamenal.

Zájem o tyto vozy přitom roste. Od ledna do konce září se podle Centra dopravního výzkumu prodalo v Česku téměř pět tisíc nových vozů na LPG. Zdaleka nejvyšší prodeje má Dacia, v závěsu jsou vozy Renault.

„Zákazníkem je tak dnes už kdekdo, protože Dacia u LPG vozů nenavyšuje příliš cenu. Je to pět až deset tisíc korun navíc oproti tradičním pohonům a auto umí spalovat obě dvě paliva. Zvyšuje se tak dojezd. Spousta lidí, kteří jezdí do ciziny třeba na jih Evropy, na obě nádrže ujede tisíc kilometrů a jsou tedy schopni vyhnout se zemím s nejdražšími pohonnými hmotami,“ vysvětlil Indráček.

Dacia je podle něj oblíbeným vozem i u místních samospráv.

Vítěz voleb hnutí ANO nyní prohlašuje, že povolenky zavádět odmítá. Podle jeho místopředsedy Karla Havlíčka bude Česko raději platit Evropské unii pokuty, jejichž případná výše je zatím neznámá. S tím se shodují i politici SPD a Motoristů, kteří s ANO vyjednávají o nové vládě.

Zvýšení cen vlivem emisních povolenek
Cena povolenkyLitr LPG
45 eur+1,78 Kč
57 eur+2,26 Kč
81 eur+3,21 Kč
87 eur+3,44 Kč
150 eur+5,94 Kč
Pramen: BH Securities
Související témata:

Výběr článků

Načítám