Druhou linii obrany proti chřipce mohou vytvořit antioxidanty

Novinky, pst

Očkování proti chřipce je preventivní metoda obrany lidského organismu proti chřipce, která laicky řečeno nastartuje imunitní systém proti vybraným virovým kmenům. Nicméně, když nemoc propukne, není škála účinných léků. Proti prasečí chřipce v některých případech nezabrala antivirotika jako je tamiflu. Výzkumníci z Alabamy si však myslí, že našli Achillovu patu chřipky.

Foto: Reuters

Snímek viru H1N1 pořízení elektronovým mikroskopem

Výzkumný tým pro listopadové číslo časopisu FASEB ukazuje, že antioxidanty mohou zastavit rozvoj nemoci na plicích. „Propuknutí chřipky spojené s rychlým šířením viru H1N1 ve světě zvýraznilo potřebu porozumění mechanismu jakým virus poškozuje plíce a nalezení nových způsobů léčení,“ řekl serveru Sciencenews spoluautor studie Sadis Matalon.

Matalon se svými kolegy popsal mechanismus, jakým virus chřipky poškozuje plíce prostřednictvím bílkoviny M2, která poškozuje buňky na povrchu plic. Přesněji tento protein narušuje schopnost buněk plicního epitelu vstřebávat kapaliny uvnitř plic, což vede k rozvoji nemoci včetně zápalu plic.

Testy na žabích vajíčkách i plicních buňkách

Vědci nejprve vpravili plicní bílkovinu do žabích vajec, aby si mohli ověřit její funkčnost. Pak do žabích vajec vpravili protein M2 společně s plicní bílkovinou a zjistili, že byla funkčnost plicního proteinu znatelně snížena. Pak z proteinu M2 izolovali segment zodpovědný za jeho ničivý účinek, aby ukázali, že bez něj je protein neúčinný.

Nakonec výzkumníci znovu vpravili úplnou bílkovinu M2 s plicním proteinem do žabích vajíček. Tentokrát ovšem přidali látky, které odstraňují oxidanty. Tyto antioxidanty účinně zablokovaly funkčnost proteinu M2. Stejný experiment se stejným výsledkem pak zopakovali i na lidských plicních buňkách místo žabích vajíček.

Šéfredaktor odborného časopisu Gerald Weissmann objev přivítal s tím, že „otevírá dveře k novým léčebným postupům“, pokud selže nebo je nasazena pozdě první linie obrany - vakcína.