Co vyhubilo dinosaury po dopadu asteroidu? Nová studie má odpověď

Brusel

Vymření dinosaurů po dopadu asteroidu způsobil prach, vyplývá z počítačových simulací následků dopadu asteroidu, který před 66 miliony let změnil podobu života na Zemi. S odkazem na belgickou studii to v pondělí napsal list The Guardian. Výzkumníci provedli počítačové simulace, aby prozkoumali „zabíjející mechanismy“, které vyhladily 75 procent živých druhů.

Nová studie: Vyhynutí dinosaurů po dopadu asteroidu způsobil prach.

Kataklyzmatický dopad planetky Chicxulub o průměru 10 až 15 kilometrů v oblasti dnešního poloostrova Yucatán v Mexickém zálivu vyhubil mj. neptačí dinosaury. Přesná povaha smrtícího úderu však vědce zaměstnává již celá desetiletí, přičemž za viníky jsou považovány požáry, následné saze, sopečné erupce a obrovské množství síry.

„Přesné mechanismy zabíjení“, které následovaly po dopadu, jsou ale stále nedostatečně prozkoumané, uvedli belgičtí autoři v článku, který v pondělí 30. října publikoval odborný časopis Nature Geoscience.

Vědci podle nich věnovali příliš málo pozornosti roli potenciálně bilionům tun prachu, které se po katastrofální události dostaly do ovzduší.

Velká podmořská struktura u pobřeží Afriky připomíná kráter po dopadu asteroidu

Celosvětová zima bez vegetace

Saze, síra a prach jsou schopny blokovat sluneční svit a přispívat k celosvětové zimě, při které zaniká vegetace, což má ničivé následky pro živočichy.

Aby badatelé hlouběji prozkoumali roli jednotlivých faktorů, provedli simulace pradávného klimatu, při nichž zohlednili měření jemných prachových částic získaných z místa v Severní Dakotě, kde se usadila vrstva prachu vzniklá při dopadu Chicxulubu.

Podle simulací mohl prach zůstat v atmosféře až 15 let po dopadu planetky. Tím, že blokoval sluneční paprsky, mohly miliardy tun těchto prachových částic zastavit fotosyntézu na téměř dva roky a ochladit planetu až o 15 stupňů Celsia.

Prach, který vznikl z rozemleté žuly a dalších hornin v místě dopadu, „s největší pravděpodobností způsobil poslední hromadné vymírání, protože narušil fotosyntetickou aktivitu“, cituje The Guardian Cema Berka Senela, výzkumného pracovníka z belgické Královské observatoře v Bruselu.

Podle počítačových modelů by obnovení fotosyntézy mohlo trvat dva roky.

Hadům po pádu velkého asteroidu zachutnali savci

Asteroid, který dinosaury zabil, byl „apokalyptický“, konstatoval Steve Brusatte, profesor paleontologie a evoluce na Edinburské univerzitě, který se na studii nepodílel.

„Byl to největší asteroid, který zasáhl Zemi za poslední půlmiliardu let, a explodoval silou více než miliardy jaderných bomb dohromady. Ale to není to, co skutečně zabilo dinosaury a další druhy, které vymřely (např. pterosauři či velcí mořští plazi - pozn. red.),“ vysvětlil.

„To, co skutečně způsobilo jejich zkázu, bylo to, co se stalo poté, když se prach a špína z dopadu asteroidu dostaly do atmosféry a zablokovaly Slunce. Země na několik let potemněla a ochladila se. Asteroid nezabil všechny dinosaury najednou, ale byl to skrytější vrah, který vyvolal opotřebovací válku, v jejímž důsledku zahynuly tři čtvrtiny druhů,“ dodal.

Nález z Brazílie může objasnit původ ptakoještěrů, věří paleontologové