Hlavní obsah

Bezosova raketová firma v potížích

Dopis 21 bývalých a současných zaměstnanců firmy Blue Origin amerického miliardáře Jeffa Bezose zaslaný americkému Federálnímu úřadu pro letectví, který upozorňuje mimo jiné na neřešení problémů při vývoji raket, je posledním kamínkem v mozaice potíží společnosti.

Foto: Joshua Roberts, Reuters

Nejbohatší člověk světa Jeff Bezos

Článek

Letos sice vylétla k hranicím kosmu její raketa New Shepard a vynesla tam čtyři lidi včetně Bezose a jeho bratra, další projekty však provázejí značné problémy.

Nedaří se dotáhnout vývoj motoru BE-4 spalující zkapalněný metan, který má pohánět jak vlastní raketu New Glenn, tak konkurenční Vulcan od firmy ULA. Vulcan vzlétne nejdříve v příštím roce a New Glenn, který se bude moci využívat opakovaně, ani to ne, byť měl být hotov už v roce 2020.

Bezosovu kosmickou společnost Blue Origin prošetří kvůli přehlížení bezpečnosti

Amerika

U motorů jsou problémy s turbočerpadly. Společnost ULA už oznámila, že vojenskou družici USSF-51 koncem roku 2022 nevynese Vulcan, ale starší Atlas V, byť jeho vzlet je mnohem nákladnější. O problémech motorů v létě otevřeně hovořil ředitel ULA Tony Bruno, podle něhož se vývoj vlekl a schválený menší počet testů nestačil na odstranění problémů.

Foto: Blue Origin, AP

Miliardář Bezos letos zamířil do vesmíru

Bezosova firma si už v roce 2018 uvědomovala, že zaostávala za Muskovou SpaceX. Ukazují to uniklé interní dokumenty, z nichž citoval server ArsTechnica.

Zmiňuje se v nich malé využití schopností lidí a malé propojení konstruktérů s výrobou prototypů a nedostatečné testování.

V USA zpřísnili udělování titulu astronaut, Bezos a Branson jej zatím nemají

Amerika

Přes veškerou snahu ale Bezosova firma ztrátu nedohnala. Zatímco Musk už vypustil do kosmu na 1800 komunikačních družic pro šíření internetu v rámci projektu Starlink, Bezos s jejich vypouštěním pro konkurenční síť Kuiper tvořenou 3236 družicemi ještě ani nezačal.

Polovina jich má být podle udělené licence v kosmu do půlky roku 2026. A vynášet je nakonec mají Atlasy V, kterých je nedostatek, protože USA nechtějí odebírat ruské motory RD-180, které je pohánějí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám