Článek
Jak uvedla Michaela Bartoš Dvořáková ze společnosti Samson Praha, aktuálně na trase budoucí komunikace probíhá detektorový průzkum.
„Pravidelně tu nacházíme doklady dvou bitev, k nimž v této lokalitě došlo v 18. a 19. století. Jde o bitvu u Žďáru z roku 1745, která byla jedním ze střetnutí druhé slezské války o rakouské dědictví, a bitvu z roku 1866,“ řekla archeoložka.
„Asi před týdnem jsme narazili na hrob, který předběžně řadíme do 18. století. Mohl by se vztahovat právě k bitvě u Žďáru. Leží v něm devět mužů, nalezeny byly i vojenské knoflíky a projektily z mušket,“ doplnil ji archeolog Matouš Holas z Muzea východních Čech.
Odborník doplnil, že nález je unikátní v tom, že dosud žádný jiný hrob z této bitvy nalezen nebyl.

Detektorová prospekce na trase dálnice D11, nedaleko obce Střítež.
„Přitom tu ztráty na obou stranách dosahovaly až deseti tisíc padlých vojáků. Musí tu být někde pohřbení,“ míní archeolog.
V bitvě, v níž zvítězili Prusové, se střetlo asi 20 tisíc Prusů a 40 tisíc vojáků rakousko-saských sil. Kde přesně k unikátnímu nálezu došlo, zatím nechtějí archeologové z bezpečnostních důvodů prozradit.
Pravěk tu nečekají
I ostatní nálezy se vztahují k oběma zmíněným bitvám. Jde především o různé střely, dělové koule nebo zbytky uniforem, zejména knoflíky. Archeologové předpokládají, že by mohli narazit i na pozůstatky vojenských opevnění z té doby.
Naopak šance narazit na doklady prehistorického osídlení je podle nich minimální. Nenasvědčují tomu zdejší přírodní podmínky – nejsou pro pravěká osídlení vhodné.
Poslední úsek dálnice D11, na němž se zatím nestaví, je rozdělen na tři úseky. Na nich Ředitelství silnic a dálnic vybralo dodavatele archeologických prací v rámci takzvaného dynamického nákupního systému. Dva úseky zkoumá sdružení firem Eurovia CZ a Archaia za 142 milionů korun bez DPH. Třetí úsek, kde se nacházejí i naleziště bitev z let 1745 a 1866, dělá sdružení Samson Praha a Labrys za 54,5 milionu korun bez DPH.

Mezi archeologickými nálezy je i dělová koule.
V souladu s dohodou s Ředitelstvím silnic a dálnic pracují archeologové přednostně na klíčových místech pro stavbu.
„Jsou to například místa zakládání velkých mostů a mimoúrovňových křižovatek či lokalita budoucího tunelu,“ sdělil mluvčí ředitelství Jan Rýdl s tím, že celý úsek D11 mezi Jaroměří a Trutnovem, stejně jako již budovaný úsek od Trutnova ke státním hranicím, má být hotový do roku 2028.
Úsek D11 mezi Jaroměří a Trutnovem