Hlavní obsah

Vyučenou prodavačku zákazník pozná, říká oceněná pedagožka Vilma Johnová

Novinky, Vladimíra Krejčí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dobrá prodavačka by měla být poctivá a zodpovědná, měla by umět komunikovat s lidmi, být optimistická a šířit kolem sebe pozitivní energii, měla by dbát na svůj vzhled, každé ráno přicházet do práce upravená a dobře naladěná, mít čisto v obchodě i před ním.

Foto: SŠŽTS

Po více než třech desítkách let práce s mladými lidmi Vilma Johnová získala ocenění Pedagog Olomouckého kraje.

Článek

Tyto zásady vštěpuje žákům Vilma Johnová, vedoucí učitelka odborného výcviku na Střední škole železniční, technické a služeb v Šumperku, Pedagožka Olomouckého kraje 2019.

„Říkám jim, že nemohou stát za pultem a mračit se. Také čistota je jednou z nejdůležitějších zásad, prodavač musí dbát na hygienu, úpravné oblečení, na to, aby bylo v prodejně uklizeno. Nikdo si nekoupí svačinu tam, kde mají pod stropem pavučiny. Uklízet se musí denně také před obchodem,“ vypočítává Vilma Johnová.

Prodavačkou se vyučila v roce 1981. „Od dětství jsem měla ráda knihu Bylo nás pět, okouzlilo mě prostředí krámu rodiny Bajzových, proto jsem zvolila obor prodavač. A musím říct, že jsem se v tomto povolání našla,“ usmívá se Johnová, která dokáže v praxi využít také svůj koníček, jímž je aranžérství.

Po získání výučního listu studovala při zaměstnání. „Dopoledne ve škole, do večera v práci, v sobotu přátelé vyrazili lyžovat a já musela jít prodávat, přitom se mi tolik chtělo na hory,“ vzpomíná po letech s úsměvem.

Po maturitě ještě studovala pedagogiku a psychologii, aby získala kvalifikaci potřebnou pro učitelku odborného výcviku. Práce to není snadná. Je třeba najít cestu k žákům, kteří přicházejí z rozdílných prostředí, mnohdy za sebou mají těžké životní zkušenosti, tápou v mezilidských vztazích i názorové orientaci a teprve hledají své já a budoucí uplatnění ve společnosti. Působení pedagoga si žádá spoustu znalostí, společenský takt, a především porozumění pro mladé. Ne u každého se vložené úsilí zúročí, o to víc potěší, když žáci dospějí, jsou úspěšní a spokojení.

„Nároky na obchodníka jsou nemalé. Musí ovládat moderní technologie, které ale nikdy nenahradí základní dovednosti. V prodejnách mnohdy obsluhují lidé, kteří tam původně nechtěli, studovali něco jiného, ale nezískali kýžené místo nebo se jim nedařilo ve studiu. Mnozí z nich berou obchod jen jako východisko z nouze, bohužel se to odráží na kvalitě služeb. I když se snaží, základy jim scházejí. Vyučenou prodavačku zákazník pozná,“ je přesvědčená a přidává historku, jak šla kupovat zákusky a když viděla, jak nešikovně si prodavačka počíná, požádala ji, zda by si nemohla zboží zabalit sama.

S bývalými žáky zůstává v kontaktu a s potěšením sleduje, jak dobře se jim daří. „V mnohých firmách mají takové možnosti, o jakých se nám dřív ani nesnilo. Prodavač, který začíná od píky, je pilný a šikovný, rychle stoupá na kariérním žebříčku. Z některých žáků jsou oblastní manažeři, cestují, pochvalují si zajímavou práci,“ těší se z jejich úspěchu.

Po více než třech desítkách let práce s mladými lidmi získala ocenění Pedagog Olomouckého kraje. „Nominace mě vyděsila, ale když jsem byla spolu s ostatními laureáty přijata hejtmanem a potom na šumperské radnici vedením města, vnímala jsem to jako mimořádné ocenění. Ale nejvíc ze všeho mě potěšilo, když se pak ozývali bývalí žáci a gratulovali mi,“ usmívá se pedagožka.

Reklama

Výběr článků

Načítám