Hlavní obsah

V Lucerně budou promítnuty tři zrestaurované němé filmy, které produkoval Sascha Kolowrat

Novinky, Lenka Žáčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lucerna zažije tři výjimečné filmové večery pod společným titulem Sascha Kolowrat: Der Kinograf, který se odehraje v termínech 12., 21. a 29. září v pražském kině Lucerna. Exkluzivně budou promítnuty tři zrestaurované němé filmy, které produkoval Sascha Kolowrat s jedinečným hudebním doprovodem.

Foto: Archiv Der Kinograf

Der Kinograf

Článek

Der Kinograf se koná u příležitosti 130. výročí narození filmového producenta a automobilového závodníka Alexandera „Saši“ hraběte Kolowrat-Krakowského. Jde o promítání tří nejslavnějších němých filmů z produkce Kolowratovy produkční a distribuční společnosti Sascha-Film z let 1922 až 1927. 

Kdo je Sascha Kolowrat?

Před první světovou válkou byl nejslavnějším českým automobilovým závodníkem, reprezentoval firmu Laurin & Klement, jejímž byl rovněž akcionářem a členem správní rady.

V roce 1909 se „osudově“ v Paříži setkal s průkopníkem kinematografie Charlesem Pathém a začal sám experimentovat s filmem. Na zámku ve Velkých Dvorcích vybudoval filmovou laboratoř a založil produkční firmu Sascha-Film, jejíž sídlo později přestěhoval do Vídně. Stal se tak zakladatelem rakouské kinematografie a jedním z nejvýznamnějších evropských filmových producentů své doby.

Filmy budou promítány za živého doprovodu významných hudebníků, kteří si připravili své vlastní původní kompozice. 

12. 9.: Královna otroků / Die Sklavenkönigin (1924)

Němý film s anglickými mezititulky a českými titulky. Hudební doprovod: Vojtěch Procházka (Vertigo). Jeden z nejdražších filmů v dějinách rakouské kinematografie.

Výpravný historický epos líčí útěk Židů z Egypta do země zaslíbené, lásku faraónova syna k židovské dívce a potíže s tím spojené. Americká kritika v případě tohoto filmu uznala jeho technickou i uměleckou nadřazenost nad tehdejší americkou produkcí. Scéna rozdělení Rudého moře byla vyzdvihována jako nejdokonalejší trikový záběr své doby. Po zhlédnutí tohoto filmu nabídl Jack Warner režiséru Michaelu Curtizovi angažmá.

21. 9.: Café Elektric (1927)

Hudební doprovod: Beata Hlavenková

Café Elektric je místo, kam chodí všichni. Tady se slaví, pláče, zamilovává a opouští, tady jazzová kapela hraje black bottom. Vzduch je plný kolínské, parfémů, potu, snů a kouře z doutníků i levných cigaret. Možná se skutečný život dá žít i mimo zdi Café Elektric, možná ne.

Café Elektric je poslední film Saši Kolowrata a první velká role Marlene Dietrich. Německá cenzura nařídila vystříhat některé scény, neboť „diváci mužského i ženského pohlaví mohou skrze tuto podívanou snadno nabýt pocitu, že nemravné jednání přináší okamžité materiální a sexuální výhody”.

29. 9.: Sodoma a Gomora / Sodom und Gomorrha (1922)

Hudební doprovod: Tvrdý / Havelka 

Mladá hlavní hrdinka roztáčí milostný pětiúhelník zahrnující ji, zhýralého finančního magnáta, jeho syna, kněze vychovatele a zamilovaného mladého umělce. Tři dějové roviny - sny mladé ženy, velkolepé historické sekvence a orgiastická přítomnost.

Na výrobě filmu se podílelo až 14 000 pracovníků, podle zúčastněných bylo natáčení filmu „naprosté produkční šílenství“. Původní rozpočet Sascha Kolowrat s režisérem Curtizem překročili pětkrát.

Filmy jsou uváděny s německými mezititulky a českými titulky.

Partnery této filmové události jsou Rakouské kulturní fórum v Praze a Kino Lucerna.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám