Hlavní obsah

Technické komplikace odsunují první výjezd parní lokomotivy Malý štokr, sezonu zahájí Rešica

Novinky, Táňa Arťušenková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Parní lokomotiva je stroj s historií a je v lecčems nevyzpytatelný. O tom se přesvědčili fandové ze Slezských zemských drah, kteří se v sobotu 20. června chystali zahájit sezonu s lokomotivou Malý štokr. Kvůli závadě na kotli však museli své plány změnit, a tak historické vagóny potáhne Rešica.

Foto: Archiv Slezské zemské dráhy

Na snímku ze 14. listopadu 2004 je Rešica U46.002 v Třemešné ve Slezsku připravena odvézt první osobní vlak do Osoblahy.

Článek

Malý štokr z roku 1949 prošel na přelomu let 2019 a 2020 generální opravou. První jízdy po návratu z krnovských dílen do Třemešné vypadaly slibně, ale před zkušební jízdou s celou vlakovou soupravou došlo k technické závadě, která si vyžádá delší čas k opravě.

„Je nám to velmi líto, ale start lokomotivy Malý štokr musíme odložit, zatím bude v čele parních vlaků naše druhá parní mašina Rešica, které bude operativně pomáhat dieselová lokomotiva Faur,“ vysvětlil David Chovančík ze Slezských zemských drah.

Milovníci páry tak o zážitek z jízdy s párou nepřijdou. Rešica byla vyrobena v Rumunsku v roce 1958 pod továrním číslem 1455. Její kotel má výrobní číslo 1212 a je z roku 1956. V provozu byla do druhé poloviny 80. let, po odstavení sloužila jako zdroj náhradních dílů pro poslední provozuschopné stroje. Na Osoblažsku se tak představila jako nekompletní stroj v červnu 2004 při konání Dne dráhy, kdy byla vystavena ve stanici Třemešná ve Slezsku. Výletní vlaky začala pravidelně vozit od roku 2005, v posledních letech je nasazována jen při mimořádných jízdách nebo na objednávku.

Osoblažskou úzkokolejku, která v minulých letech zažívala růst návštěvnosti i investic, letos velmi zbrzdila pandemie koronaviru. „Na opravě lokomotivy jsme téměř tři týdny nemohli pracovat, museli jsme navíc zrušit jízdy v květnu a částečně v červnu a přijmout opatření proti šíření koronaviru, takže v našem vlaku je povinné zakrytí dýchacích cest. Další nemilou zprávou je ohrožené financování projektu oprav nádražních budov na úzkokolejce. A teď se ještě přidaly problémy s lokomotivou. Věříme, že to ale vše zvládneme a ustojíme. My se jen tak nevzdáme!“ dodal David Chovančík.

I nadále platí, že sezona parních vlaků na Osoblažce začne 20. června. „Na nádraží v Třemešné bude vyhrávat kapela Wagón, bude se předávat voucher na odběr 200 litrů dezinfekce od firmy ChemServis EU a na cestující čeká bohaté občerstvení v Pivním vagónu včetně čepovaného piva,“ zvou turisty na první jízdu vlaku všichni osoblažští srdcaři.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám