Článek
Prostory Městského muzea tentokrát připomínají velké letiště zaplněné letadly. Jedná se však o modely většinou v měřítku 1:4, které zapůjčily různé instituce a soukromí modeláři ze svých sbírek.
Hned ve vstupním sále návštěvníky zaujme postava parašutisty v životní velikosti uvádějící promítání sestřihu videozáznamů. Toto nezvyklé aranžmá doplňuje "Nebeská Blecha", což je jednosedadlový dvojplošník s čtyřhranným trupem a plátnem potaženými křídly, obsazený figurínou pilota. Originál do provozu uvedl Karel Bína s maximální výškou letu 150 metrů a časem trvání 10 minut.
Dále je vystaven model Blériota, vytvořený Jiřím Fikejzem ze Džbánova, Čihákův Rapid a Sodomkův Skaut.
Ve vedlejším sále se nachází další model, který představuje unikát prvních leteckých strojů. Před 1. světovou válkou akademický sochař František Formánek postavil tzv. aerohelikoptéry poháněné gumovým svazkem. Od roku 1924 pokračoval na svých pokusech v České Třebové, kde v roce 1928 poprvé vzlétl model se čtyřlistovým nosným rotorem poháněným dvěma elektromotory napájenými kabelem ze země.
Druhá polovina 19. století byla velmi bohatá na projekty letadel s rotujícími křídly, což dokládají modely Františka Nováka, Pavla Svitáka, Čeňka Chalupského a dalších. Historii počátků letectví v Pardubickém kraji pak zavírá přehled objevitelů, konstruktérů a snílků.
Období 2. světové války je představeno létající maketou pozorovacího a kurýrního letounu Fieseler Fi 156 C Storch, v pouštních barvách německého Afrika Korps, vyráběného v Chocni.
Na panelech je pak textová a fotografická dokumentace z válečného období včetně výstavby letišť, letecké výroby s ukázkami vrtulí, motorů, oděvů pilotů a vyznamenání. V nabídce je také možnost vyzkoušení na trenažéru vyvažování rovnováhy pilota v letadle.
Pozornost je věnována českým letcům v zahraničí a ústeckým rodákům zapojeným v britském Královském letectvu RAF (např. Josefu Bohdanu Mikuláštíkovi 1906 - 1962).
Současnost patří ukázkám větroňů, cvičným, sportovním a turistickým letadlům a regionálním modelářským klubům. Ústecký aeroklub je představen první zmínkou o létání z roku 1912, kdy na louce u stodol (dnešní nákupní středisko na sídlišti Štěpnice) přistál Evžen Čihák. Choceň je prezentována 26letou tradicí letecké výroby v Orličanu s. r. o.
Na děti nebylo zapomenuto koutkem, kde si mohou sestavit stavebnici, vyzkoušet řízení leteckého provozu a vybarvit omalovánky.
Výstavu se širokou možností prohlídek i praktického zapojení bude možné navštívit do 20. listopadu.