První 3D Planetárium v ČR je zkolaudováno

Novinky, Alena Lochmannová

První 3D Planetárium v České republice, které již 4. listopadu otevře v areálu plzeňského Techmania Science Center, úspěšně prošlo kolaudačním řízením. Architektonická a obsahová syntéza kulturní památky a supermoderního planetária tak byla dokončena.

Foto: Techmania Science Center

Gyroskop v první českém planetáriu.

"Po dvaadvaceti měsících od zahájení stavby bylo první 3D Planetárium v České republice úspěšně zkolaudováno. Během této doby jsme zchátralou budovu škodovácké jídelny z roku 1917 dokázali přestavět na supermoderní zařízení, v jehož zdech najdou možnost zábavně poznávat zejména fyziku a astronomii statisíce návštěvníků ročně," uvedl technický manažer Techmanie Jiří Vlasák.

Přeměna dezolátní historické jídelny na přední planetárium v zemi začala v lednu loňského roku.

Během totální rekonstrukce byla budova zcela rozebrána a opět postavena s využitím původních prvků: části Hetzerových vazníků, původních dýmníků nebo cihelných pásek na fasádě. Budova je kulturní památkou, při její stavbě byla poprvé v českých zemích použita tzv. Hezterova konstrukce lepených vazníků, kdy jednotlivé trámy byly skládány z lamel spojovaných lepidlem na bázi tvarohu a vápna.

První 3D Planetárium v České republice staví na třech základních pilířích, které rozvíjejí možnosti neformálního vzdělávání: 2D a 3D projekce snímků s astronomickou či geografickou tématikou pro různé věkové skupiny, projekční globus Science On a Sphere a interaktivní expozice Vesmír.