Hlavní obsah

Panthera, sportovní kočku s předoucím motorem, stvořil módní návrhář

Novinky, Leona Roháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

I babí léto přeje krásným strojům řadícím se do kategorie kabrioletů. Jedním z nich je bezesporu britský Panther, sportovní symbol elegance. Za vznikem vozu, který se vyráběl v mnoha typech v letech 1972 - 1990, stojí Angličan Robert Jankel, jedinečný návrhář limuzín, obrněných a speciálních vozů.

Foto: Leona Roháčková

Panther Kallista 2,9i patří k veteránským skvostům. Pohání ho šestiválec Ford.

Článek

Robert Jankel patří k nejslavnějším návrhářům limuzín, obrněných a jiných speciálních vozidel. Narodil se v Londýně v roce 1938 a vystudoval inženýrství na Chelsea College. Své první auto postavil v roce 1954, přesto se po škole zapojil do rodinné módní firmy jako návrhář. Láska k vozům ale zvítězila, v roce 1972 založil ve Weybridge v Surrey společnost "Panther".

Prvním vozem, který ze závodu vyjel, byl ručně vyrobený dvoumístný Panther J72 s motorem Jaguar, kterých bylo nakonec vyrobeno na pět set. V roce 1974 Jankel vyrobil Panther De Ville, rovněž poháněný motorem Jaguar a o rok pozděj luxusní sedan Panther Rio, kterých bylo vyrobeno jen 38.

V roce 1977 přišel na svět jediný vůz typu Panther 6. Dvoumístný šestikolový roadster s nekonvenčním designem vlastnil saudsko-arabský princ. Jankelovým nejúspěšnějším vozem byl roadster Panther Lima, používající sklolaminátovou technologii karoserie, postavené na ocelové konstrukci a podvozku, kterých bylo vyrobeno přes tisíc.

Přes úspěch Limy firma v roce 1979 zkrachovala a byla prodána jihokorejskému podnikateli Young Kimovi. V roce 1980 se stal majitelem jihokorejský koncern Jindo, ten ji roku 1988 prodal automobilce Ssang Yong. Výroba vozů Panther byla v Anglii zastavena roku 1990, Ssang Yong vyráběla ještě v letech 1991 až 1993 model Kallista.

Jankel sám pak obrátil svou pozornost k Jankel Group, společnosti, kterou založil v roce 1955. Zaměřil se v ní na navrhování speciálních karoserií pro jiné značky, většinou Rolls-Royce, Bentley, Mercedes-Benz a Jaguar. V roce 1992 postavil Robert Jankel skutečné super auto, Tempest Chevrolet Corvette. Vůz s ultra-luxusním interiérem měl 6,7 l přeplňovaný motor V8 a v roce 1992 se zapsal do Guinnessovy knihy rekordů za zrychlení z 0 na 100 km za 3,89 sekundy.

Robert Jankel se od roku 1990 až do své smrti v roce 2005 věnoval výrobě policejních vozidel, obrněných vozů a exotických limuzín. V roce 2001 koupil zpět jméno Panther a začal pracovat na novém sportovním typu. Vůz už ale kvůli rakovině slinivky, na kterou 25. května 2005 zemřel, nedokončil. Skupina Jankel pokračuje ve výrobě speciálních vozidel dodnes. 

Panther Lima

Před řidičem dlouhá kapota, pohon zadních kol. Na pohled plnokrevná šelma se kupodivu snadno krotí. Motor je umístěný v podstatě před přední nápravou, řidič sedí před zadní nápravou, tudíž je rozložení váhy úplně ideální. Dvoudvéřový dvoumístný roadster s karosérie z plastů, motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Řadový čtyřválec Vauxhall s rozvodem OHV, objem 2279 cm³, vrtání 97,5 mm a zdvih 76,2 mm, komprese 8,5, karburátor Zenith, výkon 79 kW (108 koní) při 5000 ot./min., točivý moment 187 Nm při 3000 ot./min. Čtyřstupňová převodovka, rozvor 2464 mm, rozchod 1328/1321 mm, vnější rozměry 3759x1631x1270 mm, hmotnost 862 kg, maximální rychlost 175 km/h a zrychlení na stovku za 7,5 s. Vůz se vyráběl ve dvou sériích v letech 1976 až 1982, celkem bylo vyrobeno 918 vozů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám