Hlavní obsah

Odborníci hledají způsoby, jak chránit řidiče před nárazy do pevných překážek

Novinky, Luděk Sefzig

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Další diskuzi pro odborníky na dopravní bezpečnost uspořádala 1. října Evropská asociace bezpečnosti silnic v Českých Budějovicích. Účastníci se shodli, že problémem jsou nárazy do pevných překážek, především stromů podél cest. Analytici nabídli správcům silnic vypracování návrhů, jak řidiče chránit.

Foto: Evropská asociace bezpečnosti silnic, z.s.

Diskuze v podobě kulatého stolu se zúčastnili odborníci z řad EABS a zástupců Policie, HZS, ZZS, ŘSD, SÚS i dalších odborných sdružení.

Článek

Nárazy do stromů, sloupů, betonových propustků a jiných tzv. pevných překážek způsobily jen od letošního ledna do srpna úmrtí 70 lidí, tedy 20 procent všech usmrcených na silnicích.

Dle zástupců Policie ČR je toto procento v Jihočeském kraji ještě vyšší a dosahuje v některých letech až třetiny všech obětí dopravních nehod.

Analytici asociace nalezli a spočítali v Jihočeském kraji od roku 2007 dokonce 204 smrtelných nehod v důsledku nárazu do pevné překážky (nejvíce v okresech České Budějovice – 49 nehod, Tábor a Jindřichův Hradec – v obou 34 nehod), v mnoha případech na nich došlo k vícečetným úmrtím.

„V Jihočeském kraji, především v okolí Lipna a na Šumavě, se nachází mnoho chráněných míst, kde není možné například vykácet nebezpečná stromořadí u silnic. A to ani v případě rizika opakování smrtelné nehody. Ochranáři jsou neústupní. Například výskyt brouka páchníka hnědého na kmeni poškozeného stromu znamenal, že torzo stromu jsme museli zanechat v zatáčce. Další problém jsou majetkové vztahy a nesnadný výkup pozemků podél silnic. Ten znemožňuje například stavby ochran betonových propustků pod vjezdy na pole,” uvedl na kulatém stole Tomáš Voráček z Ředitelství silnic a dálnic.

Analytici z řad EABS proto nabídli správcům silnic spolupráci na vypracování návrhů ochrany pevných překážek pomocí moderních bezpečnostních prvků, a to pro celé úseky silnic, nikoliv pro jednotlivá místa. Do výběru prvních nehodových úseků se zapojí kromě zástupců majetkových správců komunikací také složky IZS.

„Těší mne, že na dálnici v našem kraji letos ani loni nikdo nezemřel. Smrtelné nehody se stávají na silnicích nižších kategorií, kde ochrana není dostatečná. Nicméně spolupracujeme s krajem a obcemi, abychom situaci zlepšili,” upřesnil vedoucí Oddělení dopravní policie Správy Jihočeského kraje Lubomír Veselý. 

„Použití původních klasických ocelových svodidel na mnoha místech přináší problémy. Takové svodidlo mezi silnicí a cyklostezkou způsobí cyklistům při pádu zranění,” zmínil náměstek krizového řízení Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje a lékař Jan Tuček.

Podle asociace by mohla pomoci například oboustranná svodidla, či častější použití dřevo-ocelové varianty s ochranou pro pěší a cyklisty, která jsou i vizuálně přívětivější.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám