Článek
Nárazy do stromů, sloupů, betonových propustků a jiných tzv. pevných překážek způsobily jen od letošního ledna do srpna úmrtí 70 lidí, tedy 20 procent všech usmrcených na silnicích.
Dle zástupců Policie ČR je toto procento v Jihočeském kraji ještě vyšší a dosahuje v některých letech až třetiny všech obětí dopravních nehod.
Analytici asociace nalezli a spočítali v Jihočeském kraji od roku 2007 dokonce 204 smrtelných nehod v důsledku nárazu do pevné překážky (nejvíce v okresech České Budějovice – 49 nehod, Tábor a Jindřichův Hradec – v obou 34 nehod), v mnoha případech na nich došlo k vícečetným úmrtím.
„V Jihočeském kraji, především v okolí Lipna a na Šumavě, se nachází mnoho chráněných míst, kde není možné například vykácet nebezpečná stromořadí u silnic. A to ani v případě rizika opakování smrtelné nehody. Ochranáři jsou neústupní. Například výskyt brouka páchníka hnědého na kmeni poškozeného stromu znamenal, že torzo stromu jsme museli zanechat v zatáčce. Další problém jsou majetkové vztahy a nesnadný výkup pozemků podél silnic. Ten znemožňuje například stavby ochran betonových propustků pod vjezdy na pole,” uvedl na kulatém stole Tomáš Voráček z Ředitelství silnic a dálnic.
Analytici z řad EABS proto nabídli správcům silnic spolupráci na vypracování návrhů ochrany pevných překážek pomocí moderních bezpečnostních prvků, a to pro celé úseky silnic, nikoliv pro jednotlivá místa. Do výběru prvních nehodových úseků se zapojí kromě zástupců majetkových správců komunikací také složky IZS.
„Těší mne, že na dálnici v našem kraji letos ani loni nikdo nezemřel. Smrtelné nehody se stávají na silnicích nižších kategorií, kde ochrana není dostatečná. Nicméně spolupracujeme s krajem a obcemi, abychom situaci zlepšili,” upřesnil vedoucí Oddělení dopravní policie Správy Jihočeského kraje Lubomír Veselý.
„Použití původních klasických ocelových svodidel na mnoha místech přináší problémy. Takové svodidlo mezi silnicí a cyklostezkou způsobí cyklistům při pádu zranění,” zmínil náměstek krizového řízení Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje a lékař Jan Tuček.
Podle asociace by mohla pomoci například oboustranná svodidla, či častější použití dřevo-ocelové varianty s ochranou pro pěší a cyklisty, která jsou i vizuálně přívětivější.