Článek
Zatímco legendární francouzská šansoniérka Edith Piaf byla nad obyčej živelná, hýřivá a dočista nekonvenční, německá diva Marlene Dietrich, která později přesídlila do Ameriky, představuje její čirý protějšek: vynikala sebekázní s uznáním pro pravidla.
Edith Piaf se naproti tomu s bohémským odhodláním vzpouzela proti všem vžitým pravidlům a normám. Traduje se, že její uhrančivý zpěv byl přímým projevem pudu sebezáchovy. Navíc i své dětství a dospívání prožily v naprosto protichůdných poměrech. Marlene pocházela z důstojnické rodiny, kdežto Edith byla nezaopatřené dítě, které doslova vyrostlo na ulici.
A právě této jedinečné dvojpólovosti obou žen využila maďarská spisovatelka a scenáristka Éva Pataki a spříznila jejich osudy. Osobně se však znaly i ve skutečném životě. Některé prameny hovoří o hlubokém a pevném přátelství a nevylučují ani milostné sblížení. Marlene šla Edith za svědka při její první svatbě v roce 1952 a při této příležitosti jí věnovala náhrdelník se sedmi smaragdy.
Komorní muzikál Edith a Marlene měl světovou premiéru v budapešťském divadle Vígszínház v lednu 1986; jeho českou premiéru uvedlo v roce 1995 Slezské divadlo Opava, hru uvádí také pražské Divadlo Pod Palmovkou.
Premiéra, kterou na 19. prosince připravilo Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, připadne na den narození Edith Piaf, od jejíž smrti uplynulo letos v říjnu padesát let.
Titulní role ztvární Hana Fialová (Edith Piaf) a Eva Zbrožková (Marlene Dietrich). Režie se zhostil kmenový režisér činohry NDM Janusz Klimsza. V dramaturgii Patricka Fridrichovského a v hudebním nastudování Marka Prášila publikum uslyší v originálním znění takové písně jako La Vie en rose, L'Accordéoniste, Mon Dieu, Milord, Lili Marleen, The Laziest Girl in Town, l'Hymne à l'amour, Blaue Angel, Non, je ne regrette rien a další.
Nejbližší představení Edith a Marlene, kterou doprovází i fotografická výstava v horním foyer divadla, proběhnou v sobotu 21. prosince v 18.30 hodin (druhá premiéra) a v sobotu 28. prosince v 18.30 hodin.