Článek
„Pravděpodobně nejsofistikovanější česká komedie té doby,” tak nazval Dívku v modrém Václav Březina, autor knihy Lexikon českého filmu, a zcela určitě se nemýlí.
Příběh o tom, jak zachránit přítele z osidel vdavekchtivých žen a přivézt ho do náruče té pravé prostřednictvím "kouzelného" 300 let starého obrazu, toť téma, které - na základě námětu Felixe de lé Cámary - režisér Otakar Vávra zpracoval vskutku mistrně.
Vznikla vtipná a lyricky půvabná komedie. Vávra například oživil dialogy použitím kontrastu mezi starou a moderní češtinou, což dotahuje výborné obsazení. Zatímco Oldřich Nový coby hrdina v hlavní mužské roli tradičně opět nezklamal, Lída Baarová vyloženě překvapila. Postava komtesy Blanky z Blankenbergu alias Vlasty je její patrně nejlepší filmovou postavou v českém filmu.
V postavě "dívky, která sestoupila z obrazu", ale její obvyklé deklamace či divadelní gesta nevadily, ba naopak - celému filmu to díky této její "stylizaci" jen prospělo. Za svůj herecký výkon Baarová dostala mimochodem Národní cenu.
Ve filmu, který dodnes poutá zájem televizních diváků a ve které se i zpívá (písničky Dívko v modrém v podání Oldřicha Nového a Růže nad mojí mříží zazpívaná Lídou Baarovou) si dále zahráli Nataša Gollová, Růžena Šlemrová, Jindra Láznička, Antonie Nedošínská, Bedřich Veverka, Eman Fiala nebo Sylva Langová.
Zajímavé je, že i když se takřka celý film točil na Barrandově, první záběry filmu nasnímal kameraman Jan Roth na zámku Slavkov u Brna.