Článek
Příkladem takových problémů je například odbočování vlevo z Úvozu na Tvrdého, z Dornychu na Zvonařku nebo z Masné na Dornych. I ten, kdo bude chtít při jízdě po Vídeňské odbočit za ústředním hřbitovem vlevo do kopce do Jihlavské ulice, může při zvýšeném provozu při dodržování pravidel strávit na místě velmi dlouhou dobu.
Jak známo, řidič nesmí vjet do křižovatky, nedovoluje-li mu situace pokračovat v jízdě v křižovatce a za křižovatkou, takže by byl nucen zastavit vozidlo v křižovatce. Měl by tedy stát i na zelenou, pokud již před ním stojí řada zájemců o odbočení vlevo, kteří čekají, až proud protijedoucích vozidel ustane, případně na rozsvícení zelené vyklizovací šipky.
Když ale protijedoucí zastaví, mají odbočující již delší dobu červenou a zelená šipka pro opuštění křižovatky se nerozsvítí, ač je nainstalovaná. Čekají tedy na zelenou. Na ni do křižovatky vjedou maximálně dvě vozidla a situace se opakuje. Pokud ve frontě na odbočení čeká například 50 vozidel, musí ten poslední absolvovat 25 světelných cyklů křižovatky, což představuje značnou časová zátěž.
Kdo spěchá, často do křižovatky vjede i na žlutou nebo červenou a opouští ji až v okamžiku, kdy se na zelenou rozjíždějí vozidla v kolmém směru. Laik by řekl, že věc by vyřešilo poskytnutí delšího času pro odbočení vlevo, aby to stihlo více řidičů. Podle Brněnských komunikací a. s., které mají tuto záležitost na starost, je ale vše v pořádku.
Jejich tisková mluvčí Vladimíra Navrátilová konstatuje: „Křižovatka Vídeňská - Jihlavská je jedním z řady dopravních uzlů řízených dynamickým systémem řízení světelných signalizačních zařízení (SSZ) - tzv. inteligentní křižovatka. Skladba a délka jednotlivých signálů vychází z dat detektorů a upravuje signální plán, kterým je provoz řízen. Toto SSZ je doplněno systémem optimalizace a preference průjezdu vozidel MHD. Uvedený systém je jednou z priorit dopravní politiky Magistrátu města Brna a již řadu let je zaváděn na SSZ. K dnešnímu dni je instalován na více jak osmdesáti SSZ na celém území města Brna. Obecně je detailní objasnění algoritmů řízení SSZ, stejně tak i na této konkrétní křižovatce, poměrně složitá záležitost vyžadující velkou profesní znalost.
Rozsvícení vyklizovací šipky je součástí dynamického řízení a musí být pro něj splněny dvě základní podmínky. Je to současně podmínka časová a podmínka logická. Logická podmínka spočívá v obsazení výzvové smyčky umístěné v odbočovacím pruhu. Ta může být obsazena pouze tehdy, čeká-li na odbočení vlevo více vozidel. Pokud na odbočení čeká jedno nebo dvě vozidla, tak se logicky smyčka neobsadí a čekající vozidla musí odbočit v tzv. mezičase, což je časový interval od konce signálu volno signální skupiny pro začátek signálu volno kolizní signální skupiny. Zdaleka ne všechny křižovatky a levá odbočení jsou vybaveny vyklizovacími šipkami a vozidla odbočují buď v mezerách mezi protijedoucími vozidly nebo po ukončení protisměru v již výše uvedeném mezičase, s čímž odbočující řidiči musí počítat.“



Vyklizovací šipka je nainstalovaná, ale nerozsvěcuje se
