Hlavní obsah

Muzeum silnic připravuje novou stálou expozici silničních mostů

Novinky, Tomáš Turek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Muzeum silnic ve Vikýřovicích u Šumperka připravuje novou stálou expozici, která se bude věnovat silničním mostům. Ke stálým expozicím o historii silnic a podnikatelské rodiny Kleinů tak přibude další expozice, jejíž otevření je plánováno na konec června letošního roku.

Foto: Tomáš Turek

Muzeum silnic ve Vikýřovicích - expozice mostů

Článek

„Po ukončení stavebních úprav v roce 2013 a zpřístupnění muzejní expozice bratří Kleinů se v Muzeu silnic intenzivně pracuje na instalaci stálé expozice, která se bude zabývat našimi silničními mosty,” řekla Alena Turková, vedoucí muzea.

V sále, ve kterém budou na zhruba 200 metrech čtverečních instalovány nejrůznější sbírkové předměty, již stojí první unikátní exponát. Tzv. Bailey Bridge -  mostní konstrukce, zapůjčená ze Střediska mostních provizorií v Brodku u Prostějova.

S tímto legendárním mostem bylo možné se setkat za 2. světové války, kdy se začal používat jako mostní provizorium na místě zničených mostů. Jeho vynálezcem byl britský inženýr Donald Bailey, který za války pracoval jako civilní poradce na britském válečném velitelství.

Bailey vymyslel lehkou konstrukci složenou z obdélníkové kostry o rozměru 300x150 cm, která byla jednoduchá na složení, vyznačovala se lehkostí a za minimálního počtu pracovních prostředků a personálu bylo možno s ní lehce přemostit řeku či strž. Základní prvek mostu bylo možné skládat a kombinovat mnoha způsoby.

Spojenci toto přemostění používali masově zejména na Sicílii a později v Itálii, kde bylo položeno okolo 100 kilometrů této konstrukce. Její unikátnost zhodnotil také maršál Bernard Montgomery, když prohlásil, že bez mostní konstrukce Bailey by nebylo možno 2. světovou válku vyhrát.

K nám se tato konstrukce dostávala zejména v poválečném období v rámci programu UNRRA (United Nations and Rehabilitation Administration), a to jako provizorní náhrada za během války zničené mosty. V pozdějších dobách byla konstrukce využívána například při výstavbě dálnice D3 a dodnes jsou stálé funkční Bailey mosty např. v Kácově čí mezi obcemi Čtyřkoly a Lštění.

Charakter nové muzejní expozice lze vyjádřit mottem z básně Jiřího Žáčka: „K čemu jsou mosty přes řeku? To aby měl člověk blíž k člověku.“

Návštěvník tak bude mít možnost poznat mosty nejen jako technická díla sloužící k převedení libovolné komunikace přes přírodní nebo umělou překážku, ale obecně také jako spojovací článek při překonávání nejrůznějších překážek.

Ke zhlédnutí nebudou jen nejrůznější prvky mostů – piloty, ložiska, klenáky apod., ale také umělecká díla – obrazy, grafiky, vystavena bude i řada medailí, mincí, bankovek i odznaků, nejrůznější materiály, ze kterých se mosty stavěly, budou prezentovány nejen na pohlednicích a fotografií nejrůznější mostů, mostků i lávek, ale také na modelech zapůjčených z pražského Národního technického muzea a Moravského zemského muzea v Brně.

Modely z vlnité lepenky, které vytvářeli studenti středních škol z celé republiky, budou vystaveny díky spolupráci s českým Svazem výrobců vlnitých lepenek. Expozice tak návštěvníků umožní poznat fascinující svět mostů a jejich historii od prvních historických lávek  až po supermoderní konstrukce dnešní doby.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám