Hlavní obsah

Muzeum pragovek v Dobrochově je plné automobilových unikátů

Novinky, Leona Roháčková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Piccolo, Baby, Luxus Sport – to je jen několik jmen krásných vozů, které vlastní Hubert Grmela z Dobrochova. Majitel muzea vozů značky Praga se může pochlubit jedinečnými unikáty. V muzeu je stále kolem 15 vozidel, další má sběratel v renovaci, nebo jsou zapůjčeny na výstavy.

Foto: Archiv Hubert Grmela

PRAGA SUPER PICCOLO neboli Vorvaň z roku 1934. Jeden ze tří dochovaných vozů na světě vyniká unikátní maskou i konstrukcí karoserie

Článek

„K pragovkám mám vztah odjakživa, můj tatínek totiž v prostějovské pobočce továrny pracoval jako účetní a prodejce. První vůz jsem dostal darem v roce 1973, odtah z Prahy mě stál pouhých 268 korun,“ poplácal červenou kapotu naleštěného veterána.

Od té doby se Hubertu Grmelovi podařilo získat celou řadu jedinečných exemplářů, včetně Pragy Super Piccolo z roku 1936. „Je to jediný kus, který byl v Pragovce vyroben. Nestojí ovšem na originálním podvozku, ten jsem bohužel nesehnal. U této luxusní limuzíny se konstruktéři inspirovali vzhledem amerických vozů,“ komentoval Grmela vzhled stříbrného krasavce.

Z renovační dílny vyjel před časem po dlouhých třech letech další unikát, pragovka nazývaná Vorvaň. Název má podle žeber, která kryjí přední část motoru. Nesmírně zajímavá je i samotná karoserie, která do poloviny kryje pneumatiky.

„Efektní to bezesporu je, ale nedokážete si představit, jaká je to dřina, vyměnit píchlé kolo,“ směje se. Vzápětí dodává historku týkající se prototypu prvního Vorvaně. "Nevím, nač konstruktéři tehdy mysleli. Karoserie kryjící kola byla sice efektní, ale nedovolila žádný rejd... Až při pokusu o první jízdu přišli na to, že mohou jen dopředu a dozadu. Zajímavé je, že to tehdy nedošlo vůbec nikomu."  

Jen pro zajímavost, poslední kousek do sbírky už Huberta Grmelu přišel na několik set tisíc korun. „Na světě se dochovaly pouze tři tyto vozy. Jsem rád, že jsem auto, které dostalo název podle aerodynamického tvaru karoserie, získal,“ vysvětlil sběratel.

Hned vedle Vorvaně stojí další krasavec, a zároveň další splněný sen sběratele. „V naší rodině vždycky byly silné vozy. Já se do tohoto zamiloval u filmů s detektivem Philem Marlowem,“ ukazuje na osmiválcového Buicka Eight Speciál. Vůz kanadského majitele skončil na Slovensku, odkud putoval do Dobrochova. Do dnešních dnů se zachovaly pouze 3 kusy v originálním provedení, přičemž ten dobrochovský je podle znaleckého posudku, vypracovaného firmou ANTIQUE & CLASSIC AUTO APPRAISAL v Ontariu nejpůvodnější a nejlépe zrenovovaný.

Vozy z dobrochovského muzea jsou zapsány jako národní kulturní památka, vidět je můžete běžně i na silnicích při nejrůznějších jízdách veteránů. Služeb naleštěných krasavců hojně využívají filmaři ale i ti, kdo se na radnici chtějí svézt stylovým vozítkem.

„Praga byla kdysi ve světě uznávanou značkou. Snažím se, aby na slavnou minulost českých vozů lidé nezapomněli,“ dodal Hubert Grmela.

V současné době je provoz dobrochovského muzea omezen. Do dubna 2012 můžete část expozice v podobě pěti vozů vidět v olomoucké Veteran Areně. 

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám