Hlavní obsah

Ministryně školství diskutovala se členy Komise pro školství při Asociaci krajů ČR

Novinky, Alena Lochmannová

V Karlových Varech zasedala ve čtvrtek 5. listopadu Komise pro školství Asociace krajů ČR, jejímž předsedou je hejtman Karlovarského kraje Martin Havel.

Foto: KÚ Karlovarského kraje

Jednání se zúčastnila ministryně školství K. Valachová, která informovala zástupce krajů o situaci týkající se přípravy novely školského zákona.

Článek

Jednání se zúčastnila ministryně školství Kateřina Valachová, která informovala zástupce krajů o aktuální situaci týkající se přípravy novely školského zákona a o změnách financování regionálního školství.

Novela školského zákona mimo jiné přinese velmi diskutovanou změnu týkající se vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením. Od 1. září 2016 by měla být zrušena příloha pro děti s lehkým mentálním postižením, které se dosud vzdělávaly v takzvaných základních školách praktických, což znamená, že budou začleněny do běžného vzdělávání s řadou podpůrných opatření, jež pro ně ministerstvo školství chystá.

„Společné vzdělávání je téma, které se týká všech dětí, nejen těch, které mají například zdravotní postižení nebo jsou sociálně znevýhodněny. Jde i o děti s mimořádným nadáním,” zdůraznila ministryně, která si je podle svých slov vědoma toho, že diskuze v médiích a regionech sklouzává především k otázce, co bude s tzv. základními školami praktickými.

„V krajích je 14 škol, které výhradně učí podle Rámcového vzdělávacího programu pro speciální vzdělávání. Tam dojde ke změnám v uspořádání vzdělávání. V ostatních základních školách k dramatickým změnám nedojde, naopak budou mít k dispozici nově lepší materiální i personální zabezpečení pro společné vzdělávání,” upřesnila Kateřina Valachová.

Ředitelé takzvaných základních škol praktických budou muset do 31. května příštího roku sdělit rodičům žáků, jestli jsou schopni zajistit vzdělávání dětí podle upraveného Rámcového vzdělávacího plánu (RVP) a pokračovat ve vzdělávání i po zrušení přílohy pro děti s lehkým mentálním postižením. Pokud toto škola zvládne i s přihlédnutím na personální zajištění pedagogických sborů, pak by tyto školy od 1. září 2016 vyučovaly na prvním stupni podle upraveného RVP. V případě druhého stupně by mohly do ukončení školní docházky děti pokračovat podle dřívějšího systému.

„Stěžejní ale bude rozhodnutí rodiče, který si může přát, aby jeho dítě přešlo jinam, kde se vzdělává podle upraveného RVP,” dodala náměstkyně ředitele Národního ústavu pro vzdělávání Jana Zapletalová.

Školy budou mít na úpravu RVP dva roky, aby dokázaly změny akceptovat s využitím všech podpůrných opatření. Společné vzdělávání bude financováno od 1. září 2016 prostřednictvím státního rozpočtu, současně jsou připraveny prostředky EU. Novinkou se stane financování činnosti školních asistentů, ale také podpora mateřských škol, kam budou moci být přijaty i děti od dvou let věku. Postupně by mělo dojít k systémové změně ve financování tak, aby se ve státním rozpočtu každoročně počítalo s financováním asistentů pedagoga.

Ministryně také informovala o tom, že změny financování regionálního školství budou diskutovány na úrovni krajských samospráv. Například co se týče financí pro kraje na příští období, zvýhodněny budou ty regiony, které na jedné straně udržely jedinečné obory, ale přitom optimalizovaly oborovou strukturu.

Výběr článků

Načítám