Hlavní obsah

Let sokolí v Divadle Bolka Polívky je vtipnou a povedenou klauniádou

Novinky, Jaroslav Štěpaník

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Břéťa a Čenda jsou dvojicí klaunů civilními jmény Michal Chovanec a Ondřej Klíč. Oba působí i v projektu Zdravotní klaun, tři roky spolupracují při tvorbě a realizaci klaunských skečů. Znají i obdivují je návštěvníci Re-Kabaretů v Divadle Bolka Polívky.

Foto: Divadlo Bolka Polívky
Článek

Oba u zrodu „Re-Ka“ také stáli. B. Polívka je pozval k účinkování ve svém autorském představení Šašek a syn. Široká obec televizních diváků se s dvojicí osobitých klaunů seznámila v posledních dvou Manéžích, kde se objevili místo dlouholetých „asistentů“ B. Polívky, Barina a Frettiho.

Klaunérie má v Brně tradici, samozřejmě, že právě v Divadle Bolka Polívky je pěstována. Nepřekvapí proto, že příprava klauniády Let sokolí proběhla pod patronací Bolka Polívky.

V úspěšné premiéře 26. ledna se Břéťa a Čenda představili nejen jako aktéři. S Vojtěchem Fatkou a Petrem Jarčevským jsou také spoluautory představení. Již z názvu klaunského divadelního projektu možno číst, že důležité místo tu zaujímá sokolská myšlenka a tělocvik. Odtud inspirace a podněty ke gagům s pohybovým umem v groteskním duchu a provedení, kterými dvojice upoutala již v kabaretních skečích.

„Sokolské téma jsme použili už v jednom z prvních skečů v Re-Kabaretu a znovu jsme jej začali objevovat až při psaní scénáře. Naším představením, které je v prvé řadě myšleno jako klauniáda, která má pobavit, se tedy snažíme také vyjádřit k tématu sokolské ideje,“ vyjádřil se Ondřej Klíč.

„Mám radost, když se prostřednictvím klauna, tedy bytosti, jež je velice lidská, otevřená, emoční a zranitelná, podaří publikum rozesmát. Je to drobné vítězství nad všedními starostmi světa, je to malá oslava radostného lidství,“ doplnil Michal Chovanec.

Klauniáda staví na pohybové i herecké zdatnosti aktérů. Jasně čitelné je rozvržení rozdílnosti charakterů, z toho plyne komika jejich „srážek“. Některé gagy vzbuzují aplaus v průběhu představení. Děj je konzistentní, má jasnou, přímočarou linku, je zdařile „jednoduše“, čistě v rámci žánru vystavěn.

Vypráví o přátelství, snech, i osamocenosti, o úsilí i boji, vše, samozřejmě v klaunském vidění a podání, „letem sokolím“, v tělocvičně. Je stará, něco dát do pořádku přichází opravář Čenda. Břéťa, náčelník župy ho získává jako cvičence. Tak se tu ti dva scházejí a připravují na slet. Náčelník chce jít Tyršovou stopou, být následovníkem. Cvičenec zas čeká, kdy se dostaví cvičenky. Klaunské sny málokdy docházejí naplnění, srážka představ s realitou však vede k posunu předtím vyhraněných rolí, posílení přátelství a ke společné obraně ohrožené tělocvičny.

Sokolí let pobaví ty, kdo mají rádi humor. Pochvalu zaslouží oba aktéři za klaunské ztvárnění dvou osamělých, svérázných samorostů. Vzbuzují smích, za kterým sem diváci rádi přicházejí a s dobrou náladou divadlo opouštějí.

Břeťa vzbuzuje komický účin uchopením figury dominantního náčelníka, který jde za svým manipulací i silou. Čenda výrazným pohybovým talentem, kterým vykrouží postavičku, která se umí ohnout, myslí si však své, pak však postavit se, to své si dobýt. Nápadité a symbolické bylo vřazení filmové projekce k dvojici cvičících, na plátně znásobené v množství zaplňujícím plochu stadionu na Všesokolském sletu. 

Režie a dramaturgie úspěšné klauniády: Petr Jarčevský, scénografie: Anna Pospíšilová, hudba: Jan Kyncl, produkce: Vladimíra Kalatová, světelný design: Tomáš Tušer. Nejbližší reprízy představení Let sokolí: 12. 2. a 13. 3.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám