Hlavní obsah

Koronavirus odložil začátek sezony Osoblažky. Lidé čas využívají k dokončení opravy parní lokomotivy

Novinky, Táňa Arťušenková

Začátek května u Slezských zemských drah na Krnovsku vypadal mnoho let stejně. Hlavně na nádraží Třemešná ve Slezsku, kde mají vagony a lokomotivy své depo, finišovaly přípravy na zahájení nové sezony a výjezd prvního parní vlaku.

Foto: Archiv Slezské zemské dráhy

Opravený kotel se usazuje na podvozek.

Článek

Ten se na úzkokolejku s více než sty oblouky vydával pravidelně na státní svátek 8. května. Ovšem i zde zasáhla pandemie koronaviru, a tak se provozovatelé rozhodli posunout začátek sezony na konec června.

Náročnější jsou totiž letos přípravné práce. Ke konci se blíží velká oprava parní lokomotivy U57.001 Malý štokr, který v těchto týdnech usilovně všichni zainteresovaní kompletují v areálu bývalého krnovského depa.

Proto místo prvních dvou plánovaných jízd v červnu se veškeré úsilí a práce přesunou na dokončení prací na Malém štokru i na přípravu všech opatření potřebných k bezpečné jízdě s cestujícími podle aktuálních podmínek stanovených vládou. Parní vlak tak vyjede na Osoblažku, pokud se situace nezmění, v sobotu 20. června.

„Nechceme ohrozit zdraví osoblažských nadšenců ani cestujících a zároveň tak budeme mít dostatek času se vypořádat se všemi podmínkami, které začnou platit od 25. května. Právě od tohoto data bude za určitých opatření povolena většina specifických atraktivit cestovního ruchu, které nebyly zahrnuty do předchozích vln rozvolňování,“ uvedl David Chovančík ze Slezských zemských drah.

Již dnes zajišťují například dezinfekci či jednorázové rukavice, které by měly být dostupné ve vlaku cestujícím i vlakovému personálu. „V současné době řešíme kapacitu vlaku a odbavování cestujících. Máme na stole několik variant. Vše ale závisí od opatření vyhlášených Vládou České republiky,“ dodal David Chovančík.

Více času mají na dokončení opravy Malého štokru. Složení pojezdové části, osazení lokomotivního kotle a následná kompletace všech dílů zpět do sebe je jedna z nejnáročnějších částí generálky.

„Jsme v předposlední fázi. Parní lokomotiva je ale stroj nevyzpytatelný a při tak velkém rozsahu opravy se může objevit mnoho věcí, které její první výjezd s cestujícími oddálí,“ upozornil Pavel Schreier ze Slezských zemských drah. Se svými kolegy v posledních dnech tráví celé hodiny při kompletaci parní krásky a jejího uvádění do provozního stavu.

Osoblažská úzkokolejka je dráha s atypickým rozchodem 760 milimetrů. V provozu je od roku 1898. Slezské zemské dráhy s turistickým parním vlakem jezdí od roku 2004. Od roku 2015 patří svezení parním vlakem k zážitkům v rámci projektu JESENÍKY originální produkt®. Její výjimečnost potvrzuje také zapojení do projektu industriálních atraktivit Moravskoslezského kraje TECHNOTRASA.

Samotné Osoblažsko je zvláštní část České republiky. V podhůří Jeseníků teprve čeká, až ho turisté objeví. Přitom mírně kopcovitý terén s množstvím polí a políček, mezi kterými se rozléhají převážně listnaté a smíšené lesy, nabízí výlety pěší i na kole ke skvostným přírodním, kulturním i církevním památkám téměř nedotčenou přírodou.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám