Hlavní obsah

Kolem plánované těžby štěrkopísku u Chropyně je opět rušno

Novinky, Michal Pospíšil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ostrá diskuse vypukla v Chropyni na téma těžby štěrkopísku. Občané se o plánu otevřít nový dobývací prostor dozvěděli až z médií.

Foto: Michal Pospíšil / Google Earth

Lokalita budoucí těžby štěrkopísku va loukách Hejtman. V těsné blízkosti probíhá proces vyhlašování přírodní památky Záříčské louky.

Článek

Investorem záměru je přerovská firma EKOAGROSTAV, a.s., která nyní vyřizuje povolení k těžbě. Jak ve svém úterním vydání Týdeník Kroměřížska uvedl, mohla by těžba štěrku na loukách Hejtman mezi Chropyní a Záříčím začít již tento rok.

Kolem plánované těžby bylo v Chropyni rušno již v minulosti. Občané tehdy vyjádřili svůj nesouhlas podpořený peticí s dvanácti sty podpisy. Zastupitelstvo Chropyně tehdy s těžbou i na základě veřejného mínění a průzkumu mezi obyvateli nesouhlasilo a plány investora stoplo.

Nový územní plán však v roce 2013 dal těžbě štěrkopísku zelenou. Důvodem, proč zastupitelé nový územní plán schválili, bylo podle oficiálního vyjádření města uveřejněného v zápise z posledního zasedání zejména příslib investora, že doprava nepovede přes obytné části města, investor vybuduje mezi Chropyní a Záříčím cyklostezku a bude odvádět městu poplatek za každý vytěžený kubík suroviny.

Prostor budoucí těžby leží na loukách Hejtman mezi obcí Záříčí a Chropyní, v Evropsky významné lokalitě EVL Morava – Chropyňský luh, která je unikátním stanovištěm mnoha zákonem chráněných a kriticky ohrožených druhů. (modrásek bahenní, ohniváček černočárný, česnek hranatý atd.)

I přes nesouhlas některých ochránců přírody vydal k záměru těžby v rámci EIA Zlínský kraj souhlasné stanovisko s tou podmínkou, že doprava vytěžené suroviny nepovede obydlenou částí Chropyně. Doprava suroviny měla vést „severní oklikou“ podél stávající železniční trati přes železniční přejezd, který byl však rozhodnutím SŽDC před nedávnem zrušen. Lidé se obávají, kudy bude mnohatunová nákladní doprava nakonec tedy směřovat. Městem, nebo mimo ně?

Kromě nárůstu dopravy poukazují odpůrci těžby štěrkopísku na ohrožení chropyňských luk, jejích přírodních hodnot a ztrátu „klidové zóny“ kterou mnoho z nich využívá k procházkám a odpočinku. „Je to jedno z mála míst, kde si může v Chropyni člověk vychutnat skutečně klid a odpočinout si od neustálého hluku města,” uvedl jeden z občanů žijící u hlavní silnice poblíž chropyňského náměstí.

Jelikož další změna územního plánu již asi nebude možná, jak vyplynulo z vyjádření místostarosty Ing. Jiřího Roseckého v internetové diskuzi, zůstane poslední možností odpůrců těžby vyjádřit své stanovisko v průběhu územního řízení, o kterém se dozví z úřední desky MÚ Chropyně.

Bývalý starosta F. Hrabal k tomu uvedl: „S těžbou štěrkopísku v lokalitě Hejtman nesouhlasím. V roce 2007 jsem jako jediný zastupitel města hlasoval proti povolení změny územního plánu města, která by umožnila tuto těžbu... V době mého starostování asi v roce 2005 jsem nechal udělat odbornou firmou průzkum veřejného mínění k této problematice. Zhruba 90 procent obyvatel vyjádřilo kategorický nesouhlas.”

Oficiální vyjádření zastupitelstva se zatím nepodařilo získat. Starostka Chropyně Ing. Věra Sigmundová však v rozhovoru uvedla: „Osobně s těžbou problém nemám.” Žádné negativní názory ze strany občanů prý neeviduje.

Reklama

Výběr článků

Načítám