Hlavní obsah

K image zpěvačky Milušky Voborníkové patřily dlouhé vlasy, minisukně a krásné nohy

Novinky, Robert Rohál

Osmašedesáté narozeniny slaví v těchto dnech zpěvačka Miluška Voborníková, která svou kariéru začínala koncem šedesátých let v pražském divadle Semafor. O pár let později už bodovala na festivalu v polských Sopotech. Dobře rozjetou kariéru však podstatně zbrzdila těžká autonehoda.

Foto: archiv Supraphon

Zpěvačka Miluška Voborníková na fotce, která tvořila titulní stranu jejího alba Doteky.

Článek

Miluše Voborníková (které se ovšem od začátku její umělecké dráhy říká Miluška) se narodila se 25. prosince 1949 v Mladé Boleslavi, ale rodina Voborníkových žila ve vesničce Krpy u Mělníka. Když byl Milušce rok, odstěhovali se Voborníkovi do Prahy. Tam studovala zdravotní školu, ale po večerech také zpěv na Lidové konzervatoři.

Jako pohybově nadaná holčička docházela ještě předtím do baletu i na gymnastiku, ale když si coby šestnáctiletá "přičichla" k mikrofonu, bylo rozhodnuto. První pěveckou soutěž sice nevyhrála, ale třeba na Talentu 1967 se umístila jako čtvrtá. K image půvabné zpěvačky tehdy patřily dlouhé vlasy, minisukně a krásné nohy.

Když v roce 1968 vyhrála konkurz do Semaforu, měla za sebou zpívání na čajích stejně jako hraní s beatovou skupinou Nothing. V Semaforu vystupovala nejdřív v tanečních a sborových číslech jako jedna ze "šantánových girls", později sólově. Úspěch jí přinesly i první singly s písničkami jako Gimmi dat ding, Pupákova píseň lásky, Líbej mne víc, Pane maharadža nebo V Čibu je bál.

Díky angažmá v divadle mohla na sobě mladá zpěvačka pracovat, naučila se třeba také stepovat. Popularitu jí začátkem 70. let přinesly nejen úspěšné singly, ale i účast na tuzemských festivalech Děčínská kotva a Bratislavská lyra. Pěvecký um a atraktivní exteriér zúročila také na mezinárodním festivalu v polských Sopotech, kde v roce 1972 získala cenu akreditovaných novinářů a fotoreportérů.

Její fotogenický vzhled ji přivedl před filmovou a televizní kameru, což dokumentují například snímky Jsem nebe (1970), Ženy v ofsajdu (1971), Půlnoční kolona (1972) či Hodinářova svatební cesta korálovým mořem (1980). Větší roli si zahrála v televizním dramatu Lev je v ulicích (1972), kde měla za partnera Vladimíra Menšíka, dále se objevila v muzikálu Miláček (1972), který podle předlohy Guy de Maupassanta natočil Ján Roháč s Waldemarem Matuškou v hlavní roli, anebo v televizní pohádce O ševci Matějovi (1973). Nazpívala také pěvecké party komorné v televizní pohádce Žabí muzikál (1969).

V roce 1972 odešla ze Semaforu na volnou nohu a začala vystupovat po boku Petra Spáleného a jeho kapely Apollo doma i v zahraničí. V roce 1976, kdy jí vyšlo druhé sólové album Doteky, utrpěla po těžké autonehodě vážná zranění, která způsobila v její rozjeté kariéře delší pauzu.

Přesto se dokázala vrátit a v roce 1979 nastoupila opět do Semaforu. Zvolněný pracovní režim ovšem přál zpěvaččinu soukromí - zatímco v roce 1980 se provdala za Petra Spáleného, o rok později porodila dceru Barboru.

Zatímco začátkem devadesátých let vystupovala v Divadle Jiřího Grossmanna, později se vrátila ke koncertní činnosti, a to se svým manželem Petrem Spáleným a Apollo bandem, což platí dodnes.

Během posledních let vyšla zpěvačce dvě retrospektivní alba s hity a zásadními písněmi jako Staré říční proudy, Baletka Lenka, Ráda mám ráno probuzené, Pod modrou oblohou, Nepovídej, V životě ne! nebo Dobře, že tě mámo mám. 

Profesní i soukromé peripetie zpěvačky Milušky Voborníkové připomíná i kniha Legendy československé populární hudby - 70. a 80. léta, kterou vydalo nakladatelství Grada Publishing.

Výběr článků

Načítám