Hlavní obsah

Filmaři z Prahy i Slovenska přijeli do Zlína. Učili se, jak laboratorně zpracovat film

Novinky, Magdaléna Hladká

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Téměř padesát filmařů z české i slovenské republiky navštívilo v závěru října zlínské filmové ateliéry. Společnost Bonton, a. s. pro ně ve spolupráci s Národním filmovým archivem připravila dvoudenní vzdělávací seminář na téma Zvuk ve filmu a jeho laboratorní zpracování.

Foto: Bonton, a. s.

Semináře se zúčastnili pracovníci zlínských laboratoří, sekce filmových sbírek NFA i Slovenského filmového ústavu.

Článek

Akce byla určena pracovníkům laboratoří a sekce filmových sbírek NFA i Slovenského filmového ústavu. Proč se ale školilo právě ve Zlíně? Důvod je prostý. V areálu zlínských filmových ateliérů se totiž nachází jediné privátní filmové laboratoře v republice, které profesionálně zpracovávají kinematografické filmy. Účastníci se tak mohli v rámci seminářů podívat do provozu a přímo na místě se seznámit s popisovanými technologiemi.

Školení zaměřená na laboratorní zpracování současných i archivních filmů se ve Zlíně pořádají již několik let. „I když se jednotlivá témata liší, cíl je vždy stejný: Dát lidem z oboru maximum informací o zpracování archivních i nově vznikajících filmů,“ uvedl Aleš Boštička, ředitel filmových laboratoří Bonton, a. s.

„Každý, kdo s filmem pracuje – ať už v laboratořích nebo v archivních sbírkách, by měl vědět, jaké postupy se používaly v minulosti i jaký byl obecný technický vývoj kinematografie. Tyto znalosti jsou důležité nejen při rekonstrukci filmů, ale také při vytváření jejich duplikátů,“ vysvětlil Boštička.

Semináře přináší účastníkům také další benefit – setkání s kapacitami v daném oboru. Jinak tomu nebylo ani tentokrát. Na téma zvuku promluvil zvukový mistr Ivo Špalj, který zvučil velké množství českých filmů včetně Laterny magiky. O zpracování filmu promluvil Miroslav Urban, bývalý vedoucí technologie a pozdější ředitel Filmových laboratoří Barrandov. Oba přednášející mají za sebou i mnohaleté zkušenosti s výukou na FAMU a dalších filmových školách.

S organizací podobných vzdělávacích aktivit počítají zlínské laboratoře také do budoucna. Ve světě filmu tak výrazně přispívají k budování dobré značky města Zlína.

Restart na počátku nového tisíciletí

Filmové laboratoře zahájily ve Zlíně svůj provoz v průběhu 50. let. Na počátku let devadesátých zde sice došlo k útlumu filmového zpracování, ale s příchodem nového tisíciletí se laboratoře postupně znovu zařadily mezi ostatní významné evropské i světové podniky svého oboru.

V současnosti se ve zlínských laboratořích orientují zejména na zpracování archivních filmů pro české i světové archivy i pro zpracování nově natočených filmů. Mezi zákazníky jsou filmaři či instituce ze Slovenska, Polska, Rakouska, Německa, Srbska, ale také Francie, Libanonu, Tchaj-wanu a dalších zemí.

Kromě zlínských kinematografických laboratoří jsou v České republice k dispozici už jen laboratoře patřící k České televizi.

Reklama

Výběr článků

Načítám