Článek
Na základě současného i budoucího trendu ekonomiky a nastupujících technologií připravila Střední škola automobilní v Ústí nad Orlicí a společnost Wave Promotion přednášku jak s odborným zaměřením pro pracovníky školy a studenty, tak zajímavým podáním pro širokou veřejnost.
Přednáška obnášela tři oblasti, a to zelenou energii (obnovitelné zdroje u nás i ve světě), elektromobilitu (příležitost a trendy do roku 2050) a ekologické budovy (inteligentní města).
Lektorem byl PhDr. Jiří Vlk, místopředseda Asociace elektromobilního průmyslu ČR, účastník mezinárodních závodů elektromobilů včetně Wawe Trophy a Elektric marathon St. Peterburg - Tallin - Monte Carlo.
Úvodem do problému elektromobility bylo seznámení se současným stavem ekologie a tím i životního prostředí, kdy se do popředí dostávají otázky získávání energií. Na významu získávají projekty rozvoje obnovitelných zdrojů, tzv. zelená energie z větrné a vodní síly, mořských vln a přílivu a solárních elektráren. Velkým problémem je čistota životního prostředí, kde je třeba rozvinout odvětví dopravy tak, aby odpovídalo požadavkům 21. století.
Tento úkol řeší Evropská unie plánem rozvoje elektromobilů a počtem čerpacích stanic pro alternativní paliva. Těchto stanic má být do roku 2020 v EU přes půl miliónu, z toho u nás 13 tisíc. V čele pak stojí Německo, Francie, Nizozemsko, Španělsko a Velká Británie. Pro srovnání v USA a Číně plánují do roku 2020 uvést do provozu přes šest milionů elektrických vozidel.
V ČR se k podpoře rozvoje zapojily ČEZ, kdy pro majitele elektromobilů uvedou na trh tarif, kterým umožní získat domů vlastní nabíjecí stanici, výhodnou cenu elektřiny a dobíjení na kterékoliv stanici ČEZ v ČR. Dále uzavřely dohody o spolupráci se společnostmi Mercedes-Benz, Peugeot, Opel a Škoda Auto. Zároveň síť dobíjecích stanic v Praze, Plzni, Ostravě, Trutnově, Hradci Králové, Vrchlabí rychle rozšíří na další města.
Dalším programem přednášky byla historie vývoje elektromobilů. Prameny uvádějí první auto s elektrickým pohonem v roce 1835 v Holandsku, v roce 1895 postavil u nás elektromobil ing. František Křižík, v roce 1899 byla v Belgii překonána rychlost 100 km/hod., v roce 1900 jezdilo v USA více elektromobilů než vozů se spalovacím motorem. Další rozvoj byl zastaven automobilovou a petrolejářskou lobby.
Renesanci přinášejí až problémy s cenami ropy, hlukem a prašností. Přínosem je uvedení na trh nových výkonných baterií. Dalším kladem je konstrukční jednoduchost s možností až nulových zplodin. Pro majitele to znamená mimo levného provozu i snadnou údržbu, kdy klíčové součástky tvoří elektromotor a baterie a dále jen čtyři kola, rám a šasi.
Důkazem, že elektromobily obstojí v konkurenci spalovacích motorů jsou i mezinárodní závody, kdy např. v Evropském závodě v roce 2011 z Paříže do Prahy během 14 dní bylo ujeto asi 2800 km a český tým se speciálně upravenou Škodou Superb skončil na sedmém místě.