Článek
Lze generaci vyrůstající ve virtuálním světě vtáhnout do světa skutečného, do lesa, který sice vidí na displejích svých tabletů, ale v praxi ho na nic nepotřebují a nic jim neříká? Pracovníci Vojenských lesů a statků (VLS) jsou přesvědčeni, že ano.
VLS s novým školním rokem spouštějí kampaň proti tzv. syndromu odcizení dětí přírodě. V rámci programů lesní pedagogiky, který státní podnik zdarma poskytuje, se chce zaměřit na generaci školáků a předškoláků z velkých měst, která trpí symptomy odluky od přírodního prostředí.
Syndrom odcizení přírodě postihuje stále více dětí
Pro většinu dětí je příroda často spíše něco abstraktního. Řada z nich nikdy nevylezla na strom, neležela v lese na břiše a nepozorovala hmyz. Odmala se leze jen po prolézačkách a hraje se na hřištích schválených EU. Normální není vyběhnout do parku, rodiče ratolesti odkládají v hracích centrech nákupních monster.
Stále více dětí v Evropě, a také v Česku, je postiženo důsledky rozluky s přírodním prostředím. Průzkum potvrdil, že si v průměru jen 10 procent dětí hraje v lese oproti 40 procentům v předchozí generaci. Syndrom odcizení přírodě, jak tento stav nazývají odborníci, nese řadu zdravotních a psychických problémů – děti jsou více nemocné, stresované a agresivní, daleko hůře připravené na životní zvraty.
Učíme se vyhýbat se přírodě
„Společnost učí mladé lidi vyhýbat se přímé zkušenosti s přírodou. Obnovit zpřetrhané vazby této generace k přírodě je v našem vlastním zájmu a v sázce je také zdraví naší planety,” tvrdí americký spisovatel Richard Louv, autor knihy o syndromu odcizení přírodě Poslední dítě v lese.
„Chceme postupně oslovit mateřské, základní, ale i střední školy ve velkých aglomeracích s nabídkou našich programů v lese. Ročně je absolvují tisíce dětí, dosud se však většinou jednalo o kolektivy z okolí lokalit, které spravujeme,“ říká vedoucí lesních pedagogů VLS Jan Kobr.
VLS spravují šest unikátních lesních lokalit. Jde o stávající či zrušené vojenské újezdy a jejich okolí na Brdech, Šumavě, v Doupovských horách, v Ralsku, na Libavé a Drahanské vrchovině. V každé lokalitě funguje samostatné centrum lesní pedagogiky.
Motivace k návštěvě lesa
„Kampaň na školách bude primárním nástrojem, dále se zaměříme i na přímé oslovení skupiny dětí, kter jsou ohroženy odcizením přírodě – tzv. kybergeneraci. Na podzim spustíme dětský nekomerční web. Multimediální interaktivní projekt bude návštěvníkům od dětí, přes pedagogy až po rodiče poskytovat široké spektrum informací, funkčních možností a aplikací pro zvýšení povědomí o krásách a možných aktivitách v lese. Má je motivovat k fyzické návštěvě lesa. Uživatelé projektu se budou moci zaregistrovat a následně sbírat body nejen za soutěže a hry, ale především za aktivity, které vykonají přímo v přírodě. Stránky budou propojeny se sociálními sítěmi, outdoorové aktivity bude možné plnit navazující mobilní aplikací,“ dodal Jan Sotona, tiskový mluvčí VLS.
učit se v lese? to se nenosí